Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
11 / 04 / 2019

Od VR przez Predictive Maintenance po Digital Twin. Hannover Messe 2019 za nami

6,5 tys. wystawców z 75 krajów na 227 tys. m2 powierzchni, 215 tys. zwiedzających i 6,5 mln! kontaktów biznesowych. To tylko kilka liczb podsumowujących tegoroczną edycję największych europejskich targów przemysłowych, czyli Hannover Messe (1-5.04.2019). Tegoroczna impreza odbywała się pod hasłem „Uczyń transformację cyfrową namacalną”. Czy rzeczywiście można było dotknąć nowych trendów kryjących się pod Przemysłem 4.0? W naszej opinii zdecydowanie tak!

Targowe trendy: IoT, VR, AR, AI, Digital Twin…

Na targach mogliśmy nie tylko oglądać, ale także doświadczać rozwiązań z szeroko pojętej digitalizacji przemysłu. Na odwiedzających czekały na przykład liczne propozycje wykorzystania technologii VR oraz AR, które są stosowane już nie tylko w zakładach produkcyjnych w celach szkoleniowych, czy monitoringowych, ale wchodzą także do tradycyjnego handlu detalicznego.

Najlepsze nawet rozwiązania wykorzystujące wirtualną lub rozszerzoną rzeczywistość będę stanowiły jedynie ciekawe gadżety, jeśli nie będą powiązane z licznymi systemami tworzącymi technologiczną tkankę przedsiębiorstwa. Z tego powodu kolejną silnie reprezentowaną grupą byli dostawcy platform cyfrowych integrujących łańcuchy dostaw, produkcji i sprzedaży, zapewniających utrzymanie produkcji oraz umożliwiających prowadzenie badań i symulacji na cyfrowo odwzorowanych modelach oferowanych produktów. Praktycznie wszystkie rozwiązania wykorzystują już mechanizmy samouczenia się, a więc coraz bardziej zaawansowanej sztucznej inteligencji (AI).

Przemierzając kolejne pawilony, nie sposób było pominąć licznych rozwiązań z dziedziny robotyzacji. Prym w tym zakresie niewątpliwie ciągle wiodą światowi giganci (np. KUKA, LG, SIEMENS), którzy jednocześnie mogą liczyć na wykorzystanie potencjału mniejszych partnerów, w tym uczelni i niezależnych ośrodków badawczych.

Budowanie świadomości

Uzupełnieniem gotowych rozwiązań dla przemysłu była oferta podmiotów budujących świadomość możliwości, jakie daje wykorzystanie rozwiązań Industry 4.0. Czy można pokazać, „jak działa” Przemysł 4.0 na przykładzie parzenia kawy? Okazuje się, że tak. Dowodzi tego szwajcarska fundacja realizująca projekt Smart Factory CAFETERIA 4.0. W kilku prostych krokach każdy zwiedzający mógł nie tylko dotknąć, ale ostatecznie posmakować efektów digitalizacji procesu parzenia kawy.

Polskie i regionalne firmy na HM 2019

Niedosyt pozostawia nikła reprezentacja wystawców wśród polskich przedsiębiorców. Na targach swoją ofertę na własnych stoiskach prezentowało jedynie 75 przedsiębiorców. Wśród nich znalazły się dwie firmy z naszego regionu, tj. APATOR S.A. oraz LEAWARE Sp. z o.o. Druga z wymienionych spółek jest członkiem Digital Innovation HUB North Poland. Polską ofertę uzupełniały prezentacje na stoiskach innych wystawców. W takiej formie zaprezentowano nieco ponad 200 polskich produktów.

Giełdy kooperacyjne

Targi to jednak przede wszystkim spotkania. Te w głównej mierze odbywały się na stoiskach, ale także w ramach dwóch giełd kooperacyjnych organizowanych przez ośrodki Enterprise Europe Network działające we współpracy z dolnosaksońskim bankiem nBank i Izbą Handlową w Luksemburgu. Wydarzenia te działają w oparciu o platformy internetowe, na których zarejestrowani wcześniej uczestnicy targów Hannover Messe wysyłają zaproszenia do spotkań innym uczestnikom, a także akceptują, bądź odrzucają otrzymane zaproszenia. Dzięki takiemu systemowi zapisów przedsiębiorca jest w stanie odbyć w jednym miejscu, w krótkim czasie, serię zaplanowanych, wartościowych rozmów biznesowych.

Pierwsza z wymienionych giełd zgromadziła 650 przedstawicieli firm, którzy odbyli 950 spotkań biznesowych. Wśród uczestników z 37 różnych państw zdecydowanie przeważali reprezentanci Niemiec, ale przyjechało także wielu Belgów, Polaków, Turków, Czechów, Hiszpanów i Rosjan. W ramach luksemburskiej giełdy b2fair spotkała się podobna liczba uczestników, udało im się jednak odbyć prawie dwa razy więcej spotkań! Nasze województwo reprezentowały takie firmy jak spółka akcyjna Hydrapres z Solca Kujawskiego, RE-MAR Sp. z o.o. z Osielska, producent konstrukcji metalowych z Ciechocina BSB Poland, czy lokator Toruńskiego Parku Technologicznego – SPE Global Solutions. Oba wydarzenia były profesjonalnie zorganizowane. W przypadku obu giełd, na specjalnie wydzielonej przestrzeni znalazło się miejsce dla organizatorów, którzy dokonywali rejestracji przybyłych uczestników, strefa bufetowa, w której oczekujący przedsiębiorcy mogli napić się pysznej kawy i herbaty oraz docelowe miejsce spotkań wypełnione ponumerowanymi stolikami, przyjmującymi co kwadrans kolejne pary rozmówców.

Trzymamy kciuki, aby efektem spotkań, jakie odbyli przedsiębiorcy z naszego regionu, okazała się owocna współpraca międzynarodowa.

Kolejna edycja targów już za rok. Sądząc po minionym wydarzeniu, przyszłość zapowiada się bardzo ciekawie.

 

  • 08 / 07 / 2020 Bydgoskie lotnisko wznowiło połączenia
    08 / 07 / 2020 Bydgoskie lotnisko wznowiło połączenia

    Port Lotniczy w Bydgoszczy wznowił połączenia. Po ponad 100 dniach wstrzymania lotów do oferty wróciły rejsy Ryanair na Wyspy Brytyjskie i nowe, wakacyjne kierunki od PLL LOT w cenach już od 99 zł. Regularne połączenia, nowe kierunki oraz wszelkie informacje dostępne są na stronie Portu https://plb.pl/siatka-polaczen/ Znajdziecie tam również siatkę połączeń w sezonie letnim 2020.

    czytaj więcej
  • 22 / 06 / 2020 Webinarium „Wykonywanie umów w czasach pandemii COVID-19”, 30 czerwca 2020 r.
    22 / 06 / 2020 Webinarium „Wykonywanie umów w czasach pandemii COVID-19”, 30 czerwca 2020 r.

    Pomorski ośrodek sieci Enterprise Europe Network przy Stowarzyszeniu „Wolna Przedsiębiorczość” zaprasza na webinarium z zakresu prawa „Wykonywanie umów w czasach pandemii COVID-19”. Webinarium odbędzie się on-line w dn. 30 czerwca 2020 roku, w godzinach 9:00-11:00. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Link do wirtualnego pokoju zostanie wysłany uczestnikom 29 czerwca. —> Zapisy <— Epidemia COVID nie pozostaje bez wpływu na wykonywanie kontraktów. Podobna sytuacja nie miała dotąd miejsca. Jakie są skutki niewykonania umowy z powodu epidemii? Co można zrobić, aby minimalizować ryzyko na przyszłość? Na te i inne pytania […]

    czytaj więcej
  • 18 / 06 / 2020 Konkurs w ramach Baltic Circular Procurement Congress
    18 / 06 / 2020 Konkurs w ramach Baltic Circular Procurement Congress

    W imieniu Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju INNOWO, z którym niejednokrotnie współpracowaliśmy, oraz wszystkich partnerów projektu InterReg Circular Procurement Project zachęcamy do wzięcia udziału w konkursie, który odbywa się w ramach Baltic Circular Procurement Congress. Baltic Circular Procurement Congress jest dwudniowym wydarzeniem i składa się z różnych wydarzeń związanych z wymianą wiedzy, takich jak warsztaty, seminaria, wystąpienia prelegentów, panele eksperckie, czy wirtualne wizyty studyjne. Podczas tych 2 dni przedstawiciele instytucji rządowych i przedsiębiorstw państwowych odkryją zalety wprowadzenia kryteriów GOZ w […]

    czytaj więcej
  • 17 / 06 / 2020 Kolejna edycja konkursu Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw!
    17 / 06 / 2020 Kolejna edycja konkursu Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw!

    Z przyjemnością zapraszamy przedsiębiorców i naukowców do składania propozycji innowacyjnych produktów, usług i technologii w XII edycji konkursu Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw. W konkursie mogą wziąć udział mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z  regionu, przedsiębiorstwa akademickie oraz jednostki naukowe/zespoły badawcze, które mogą poszczycić się sukcesami w opracowaniu lub wdrożeniu innowacyjnej technologii, produktu lub usługi. Oceniane są projekty nie starsze niż 2 pełne lata kalendarzowe poprzedzające dzień zgłoszenia do konkursu Zapraszamy do składania aplikacji poprzez FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY do: 24 września 2020 roku. Uczestnictwo w konkursie jest bezpłatne. […]

    czytaj więcej
  • 12 / 05 / 2020 Startuje nabór do programu Fundacji EMIC pt. Przyjazna Firma.
    12 / 05 / 2020 Startuje nabór do programu Fundacji EMIC pt. Przyjazna Firma.

    Rozpoczął się nabór do programu pt. Przyjazna firma, prowadzonego przez Fundację EMIC. Program kierowany jest zwłaszcza do firm zatrudniających cudzoziemców i zamierzających składać wnioski w ramach programów antykryzysowych lub tarczy finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju. „Przyjazna firma” to kilkumiesięczny proces usprawniający zatrudnienie pracowników z zagranicy w firmie. Fundacja oferuje bezpłatne usługi wsparcia procesu legalizacji pracy i pobytu pracowników, dzięki czemu możliwe będzie utrzymanie poziomu 100% zatrudnienia. Dzięki temu spełniony zostanie podstawowy warunek programu PFR. Nabór trwa do 29 maja 2020 roku. Formularz zgłoszeniowy dostępny jest tutaj: http://bitly.pl/WKBms Fundacja EMIC wspiera migrantów w stawianiu […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI