Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
01 / 12 / 2016

Młodzi – nie tylko piękni, ale przede wszystkim innowacyjni

Człowiek na każdym etapie swojego życia potrzebuje wsparcia ze strony środowiska, w którym w danym momencie funkcjonuje. Charakter i zakres wsparcia jest zróżnicowany i uzależniony m.in. od podejmowanych działań. Innego rodzaju pomocy wymaga dziecko, innego nastolatek, a jeszcze innego młody człowiek stojący u progu kariery zawodowej. W tej ostatniej grupie na szczególną uwagę zasługują osoby, które planują prowadzenie własnej działalności gospodarczej, czyli tzw. młodzi przedsiębiorcy. Właśnie na nich skupiła się uwaga pochodzących z Polski, Węgier i Słowenii Partnerów projektu „Młodzi i Innowacyjni – w jaki sposób wspierać młodych przedsiębiorców, by byli bardziej innowacyjni?”, który został sfinansowany ze środków Programu Horyzont 2020.

W znalezieniu odpowiedzi na pytanie jak pomóc, punktem wyjścia jest zdobycie wiedzy na temat osób, której wsparcia należy udzielić.

Kim są młodzi przedsiębiorcy?

Młodzi przedsiębiorcy w większość zaliczają się do grupy określanej mianem Pokolenia Y lub Pokolenia Millenium („Millenialsi”). Z uwagi na fakt, iż jak podają statystyki grupa ta stanowi aktualnie najbardziej atrakcyjną grupę konsumentów jej charakterystykę łatwo można znaleźć w wielu publikacjach. Wśród kluczowych dla proinnowacyjnych postaw cech należy niewątpliwie zaliczyć: powszechną wiedzę z zakresu technologii informacyjnych, umiejętności językowe oraz łatwość nawiązywania relacji międzykulturowych. Z drugiej strony są to osoby najczęściej o niewielkim doświadczeniu, ograniczonych zasobach finansowych, które dodatkowo są rozczarowane dotychczasowym życiem (wysokie bezrobocie, ograniczone perspektywy rozwoju).

Młodzi a przedsiębiorczość i innowacyjność

Wyniki badań prowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wskazują, że w 2012 r. ok. 30%[1] wszystkich założonych przedsiębiorstw zostało utworzonych przez osoby, które nie przekroczyły 30 r. życia. Z drugiej strony z analiz zawartych w raporcie Youth Entrepreneurship in Europe (2013) wynika, że w Polsce tylko 8,5% osób (w odniesieniu do wszystkich pracujących) w wieku 15-29 lat posiada działalność gospodarczą (samozatrudnienie).

01-wykres-samozatrudnieni

Nie należy wiązać faktu relatywnie niskiego zaangażowania osób do 30 r. życia w tworzenie i prowadzenie działalności gospodarczych z brakiem przedsiębiorczości, czy też idąc dalej z niewystarczającym potencjałem innowacyjnym. 76% respondentów w badaniach przeprowadzonych na grupie młodych sukcesorów w firmach rodzinnych wskazuje, że innowacje stanowią dla nich jeden z podstawowych priorytetów w dalszym rozwoju firmy. Na to niestety nakładają się inne dane wskazują, że tylko 5% ogółu firm istniejących nie dłużej niż 3 lata (wysoki odsetek spośród nich to właśnie przedsiębiorstwa osób młodych) jest zainteresowanych zakupem usług badawczo rozwojowych.

Jeżeli dodatkowo uwzględnimy ogólne dane dotyczące innowacyjności w Polsce, na Węgrzech i Słowenii (oraz innych krajach tzw. Nowej Unii) ostatecznie przekonamy się, że w pełni uzasadnione jest podejmowanie działań mających na celu pobudzanie innowacyjności wśród przedsiębiorców, a w szczególności tych młodych.

02-poziom_innowacyjnosci_w_ue

…przede wszystkim innowacyjni – jak to zrobić?

Znalezienie jednej konkretnej odpowiedzi na to pytanie prawdopodobnie nie jest możliwe, gdyż na rozwój postaw proinnowacyjnych (i „proprzedsiębiorczych”) wpływa zbyt wiele czynników zarówno o charakterze gospodarczym, jak i społeczno-kulturowym. Należy jednak nieustannie poszukiwać wskazówek (rekomendacji), które poprawią efektywność wsparcia udzielanego młodym przedsiębiorcom przez wyspecjalizowane instytucje otoczenia biznesu oraz cały system innowacyjności (rys. Aktorzy systemu innowacyjności).

03-aktorzy_systemu_innowacyjnosci

Na tym właśnie zadaniu skupili się Partnerzy projektu „Młodzi i Innowacyjni”, który został zrealizowany przez 4 wyspecjalizowane instytucje otoczenia biznesu z Polski, Węgier i Słowenii:

Pierwszym krokiem na drodze do opracowania rekomendacji była inwentaryzacja proinnowacyjnych usług dostępnych dla przedsiębiorców (w tym młodych) przede wszystkim w ofercie Partnerów projektu. Badanie objęło ponad 30 usług dostępnych w systemach innowacyjności regionów, z których pochodzą Partnerzy. W jego wyniku stwierdzono, że na rynku jest stosunkowo łatwo dostępna szeroka gama usług i programów wspierających innowacyjność, skierowana do wszystkich przedsiębiorców. Jednocześnie oferta dedykowana młodym przedsiębiorcom, których cechują specyficzne potrzeby, jest nadal zbyt wąska.

Ogólnej analizie poddano także systemy innowacyjności w Polsce, na Węgrzech oraz Słowenii, której wyniki wskazują, że w żadnym z krajów partnerskich nie funkcjonuje skoordynowany system wspierania innowacyjności dedykowany młodym przedsiębiorcom.
Bazując na uzyskanych wynikach analiz oraz wymianie doświadczeń własnych Partnerów w trakcie czterech spotkań peer learningowych sformułowano dwie grupy problemów (rys. Wspieranie innowacyjności młodych przedsiębiorców – problemy), a następnie odpowiadających na nie rekomendacji (systemowych i dla wyspecjalizowanych IOB).

04-drzewo_problemow

REKOMENDACJE SYSTEMOWE:

  1. Ty naucz mnie, ja nauczę Ciebie

Wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy podmiotami działającymi na rzecz realizacji wspólnych celów stanowi jeden z najważniejszych narzędzi samokształcenia się całego systemu. Spotkania typu peer learning, analiza studiów przypadków, analiza sukcesów i porażek zapewniają wzrost kompetencji systemu, ale co najważniejsze pomagają przedsiębiorcom wdrażać innowacje, które zmniejszają prawdopodobieństwo niepowodzeń w przyszłości. Z tego powodu niezwykle ważne jest, aby system skupiający instytucje wspierające innowacyjność wśród młodych przedsiębiorców dysponował zestawem instrumentów, które wspólnie określane są mianem platformy komunikacyjnej. Składać się na nią powinny zarówno narzędzia elektroniczne (portal www, bazy danych, profile w mediach społecznościowych itp.), jak również rozwiązania organizacyjne (cykliczne spotkania wzorowane na rozwiązaniach m.in. ze sceny startupowe – BarCamp, Startup Weekend itp.) Dla skuteczności przedmiotowej rekomendacji kluczowe jest zrozumienie faktu, że żadna z instytucji systemu innowacji działająca na rzecz młodych przedsiębiorców nie może tworzyć rozwiązań indywidualnych. Jest to rola systemu innowacyjności i tylko takie podejście umożliwi poprawę aktualnej sytuacji.

  1. Badania i usługi proinnowacyjne – dlaczego warto z nich korzystać?

Kluczowym czynnikiem budowy gospodarki opartej na wiedzy jest podejmowanie działalności o charakterze innowacyjnym. W zależności od rodzaju innowacji (technologiczna, organizacyjna, procesowa) możliwe są do zastosowania różne instrumenty wspierające. W przypadku innowacji organizacyjnych i procesowych często wystarczy skorzystanie tylko z usługi o charakterze proinnowacyjnym. Innowacje technologiczne wymagają najczęściej bardziej pogłębionych analiz w postaci badań, które w przypadku mikroprzedsiębiorstw nie posiadających własnych działów B+R zlecane są na zewnątrz. Niestety zainteresowanie badaniami oraz usługami proinnowacyjnymi nadal pozostaje na niskim poziomie. Dlatego konieczne jest wdrożenie efektywnego systemu kształcenia i informacji, który będzie edukował młodych przedsiębiorców w obszarach związanych z prowadzeniem innowacyjnej działalności gospodarczej, a tym już przygotowanym ułatwiał dostęp do informacji o bieżącej ofercie systemu innowacyjności w tym zakresie.

  1. Badamy efektywność systemu

Grupa młodych przedsiębiorców stanowi dynamiczne środowisko z uwagi na fakt, że ciągle napływają do niej nowi gracze i jednocześnie wychodzą ci, którzy z uwagi na przyjętą barierę wieku nie są już do niej zaliczani. Dlatego bardzo ważne jest, aby system na bieżąco dokonywał ewaluacji efektywności świadczonych usług proinnowacyjnych, co w efekcie będzie przekładać się na jego sprawne działanie dostosowane do potrzeb grupy docelowej.

REKOMENDACJE DLA WYSPECJALIZOWANYCH IOB:

  1. Małymi krokami do wielkich celów

Innowacje w przedsiębiorstwach stanowią czynnik istotnie wpływający na budowanie przewag konkurencyjnych, przekładają się także na wzrost wartości ich aktywów oraz ogólnie pojmowaną nowoczesność. Proces wdrażania innowacji w przedsiębiorstwach ma zawsze złożony charakter, a jego właściwe przeprowadzenie jest kluczowe dla uzyskania pozytywnego efektu końcowego. Z tej przyczyn tak ważne jest aby młodzi przedsiębiorcy mieli dostęp do kompleksowego modułowego wsparcia na każdym etapie procesu wdrażania innowacji, dostosowanego do etapu rozwoju, na którym znajduje się w danym momencie firma.

  1. Porozmawiajmy

Niezależnie od tego jak potencjalnie duże korzyści może nieść ze sobą skorzystanie z usług agencji innowacji młody przedsiębiorca nigdy się o tym nie przekona, jeżeli nie będzie o tym w sposób właściwy poinformowany. Nie chodzi tutaj o informację ogólną dostępną dla każdego za pośrednictwem strony www. Stwierdzenie, to odnosi się do przypadku, w którym przedsiębiorca po zapoznaniu się ogólnie z ofertą systemu przychodzi do agencji innowacji i oczekuje wsparcia ze strony jej personelu w zakresie realizacji procesu wdrażania innowacji. Może to być moment kluczowy, w którym zapadnie decyzja, czy młody właściciel firmy zmagający się z dylematem zainwestowania szczupłych zasobów finansowych w innowacyjnie rozwiązanie zdecyduje się na to, czy nie. Z tego powodu tak istotne jest, aby kontakt ten następował z osobą przygotowaną do rozmowy nie tylko z przedsiębiorcą rozumianym, jako osoba prowadząca działalność (a więc z formalno-prawnego punktu widzenia osobą z grupy bardzo młodych po osoby bardzo dojrzałe wiekowo). Personel wyspecjalizowanej IOB powinien posiadać przygotowanie do kontaktu z przedsiębiorcą młodym. Dobre zarządzanie informacją na styku agencja innowacji młody przedsiębiorca będzie także bezpośrednio wpływać na lepsze dostosowanie świadczonych usług proinnowacyjnych do potrzeb odbiorcy.

  1. Ustandaryzowane nie zawsze znaczy najlepsze

W działalności gospodarczej, w szczególności opierającej się o produkty lub usługi skierowane do całych grup odbiorców, a nie tylko realizowane na potrzeby pojedynczych klientów bardzo istotne jest, aby w swoim uniwersalnym zakresie jednocześnie odpowiadały indywidualnym potrzebom. Stąd ważne, aby w proces ich projektowania lub udoskonalania aktywnie zaangażowani byli odbiorcy ostateczni, podobnie jak w przypadku procesu projektowania nowych produktów i usług w oparciu o metodologię Design Thinking.

Wszystkie powyższe problemy i rekomendacje zostały szczegółowo opisane w dokumencie końcowym projektu „Młodzi i Innowacyjni” tzw. Design Option Paper (DOP), który dostępny jest na dedykowanej projektowi stronie internetowej www.mlodzi-innowacyjni.tarr.org.pl. Co więcej w przypadku rekomendacji skierowanych do wyspecjalizowanych instytucji otoczenia biznesu zawarto także propozycje gotowych rozwiązań, uwzględniające szacunkowe koszty ich wdrożenia. Proces implementacji wskazówek zawartych w rekomendacjach w organizacjach Partnerów rozpoczął się już na etapie realizacji projektu.

Oprócz tego w DOP opisane zostały następujące zagadnienia:

  • systemy innowacyjności w Polsce, na Węgrzech i Słowenii,
  • charakterystyka grupy docelowej projektu,
  • analiza porównawcza wyników raportu z inwentaryzacji usług proinnowacyjnych

Design Option Paper skierowany jest do wszystkich osób w jakikolwiek sposób zaangażowanych w kreowanie innowacyjności tak na poziomie regionalnym, jak i krajowym. DOP został upowszechniony wśród ponad 100 instytucji tworzących system innowacyjności w Polsce, na Węgrzech i Słowenii oraz w innych krajach UE (m.in. Litwa, Łotwa, Estonia, Słowacja).

Osobą udzielającą informacji w sprawie projektu jest p. Piotr Józefiak – email: piotr.jozefiak@tarr.org.pl

Projekt „Młodzi i Innowacyjni” jest finansowany ze środków UE w ramach Programu Horyzont 2020 na podstawie umowy nr 713810

[1] Źródła wszystkich danych statystycznych podane są w raporcie podsumowującym projekt „Młodzi i Innowacyjni” dostępnym na stronie www.mlodziinnowacyjni.tarr.org.pl

  • 03 / 04 / 2020 Tarcza Antykryzysowa: Poradnik dla przedsiębiorców
    03 / 04 / 2020 Tarcza Antykryzysowa: Poradnik dla przedsiębiorców

    Drodzy Przedsiębiorcy, Zadaniem Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. od ponad 25 lat jest wspieranie Was, Waszej działalności i jej rozwoju – w naszym regionie i poza nim. Szczególnie w tak trudnym momencie,  jakim jest trwająca epidemia COVID-10, robimy wszystko żeby Wam pomóc. Prezentujemy Wam poradnik, w którym znajdziecie rzetelne informacje o dostępnych formach wsparcia przygotowanych przez władze w ramach projektu Tarczy Antykryzysowej. Są to narzędzia, które mają ułatwić Wam niwelowanie negatywnego wpływu epidemii na Wasze przedsiębiorstwa. W publikacji umieściliśmy odnośniki […]

    czytaj więcej
  • 02 / 04 / 2020 Konkurs na projekty dot. walki z epidemią COVID-19
    02 / 04 / 2020 Konkurs na projekty dot. walki z epidemią COVID-19

    Sekretariat Wykonawczy Inicjatywy Środkowoeuropejskiej (IŚE) w porozumieniu z państwami członkowskimi IŚE[1] ogłosił w związku z walką z epidemią COVID19 nadzwyczajny konkurs projektowy.  W jego ramach mają zostać przyznane małe dotacje na konkretne działania/ projekty na poziomie lokalnym w krajach IŚE. Celem jest wspieranie społeczności i terytoriów państw członkowskich IŚE w obliczu sytuacji kryzysowej jaką jest epidemia. Konkurs otwarty jest do 9 kwietnia 2020 r. Dotacje IŚE zostaną przydzielone na działania w 3 obszarach: 1. Opieka zdrowotna i telemedycyna (MED); 2. Edukacja […]

    czytaj więcej
  • 02 / 04 / 2020 Pożyczki dla przedsiębiorców w Kujawsko-Pomorskim Funduszu Pożyczkowym
    02 / 04 / 2020 Pożyczki dla przedsiębiorców w Kujawsko-Pomorskim Funduszu Pożyczkowym

    Kujawsko-Pomorski Fundusz Pożyczkowy pragnie poinformować, że panujące obecnie trudne warunki nie sparaliżowały jego pracy. Spółka działa i obsługuje klientów – zarówno tych, którzy już wzięli pożyczkę w KPFP, jak i tych, którzy dopiero o tym myślą lub przygotowują wnioski pożyczkowe. Mimo niepewnej sytuacji, wielu przedsiębiorców wyraża zainteresowanie pożyczkami na rozwój i inwestycje w firmie, a także pożyczkami obrotowymi. Pojawiają się także zapytania dotyczące pożyczki na założenie działalności gospodarczej. Ze względów bezpieczeństwa nie ma obecnie możliwości bezpośredniego kontaktu z pracownikami KPFP […]

    czytaj więcej
  • 01 / 04 / 2020 Nowy konkurs Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. na transfer technologii
    01 / 04 / 2020 Nowy konkurs Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. na transfer technologii

    Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. ogłasza nowy konkurs na transfer technologii w ramach projektu Sieć Otwartych Innowacji. 1 kwietnia br. ARP S.A. uruchamina nowy, udoskonalony konkurs na transfer technologii w ramach działania 2.2. POIR. Sieć Otwartych Innowacji to projekt skierowany do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które stawiają na rozwój technologiczny swoich firm i poszukują finansowania na inwestycje w innowacje. Katalog kosztów kwalifikowanych w projekcie SOI obejmuje zakup praw własności lub licencji do innowacyjnego rozwiązania. Zwiększona wartość pomocy de minimis! Najważniejszą […]

    czytaj więcej
  • 01 / 04 / 2020 Ostrzegamy przed firmami oferującymi wsparcie pod szyldem TARR S.A.
    01 / 04 / 2020 Ostrzegamy przed firmami oferującymi wsparcie pod szyldem TARR S.A.

    Prosimy o zwrócenie uwagi na telefony od przedstawicieli firm, które proponują przedsiębiorcom wsparcie finansowe w związku z negatywnym wpływem epidemii na gospodarkę,  po uprzednim uiszczeniu opłaty manipulacyjnej, co rzekomo łatwo i szybko ma doprowadzić do zdobycia pieniędzy, powołując się przy tym na współpracę z Toruńską Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. albo wręcz podszywając się pod pracowników Agencji Oświadczamy, że nigdy nie współpracowaliśmy i nie współpracujemy z takimi firmami. Dodatkowo wyjaśniamy, że wszelkie informacje dotyczące możliwości uzyskania wsparcia z tytułu epidemii publikujemy na naszej stronie internetowej, a informacje o dotacjach na rozwój działalności gospodarczej z funduszy unijnych są udzielane nieodpłatnie przez Sieć punktów informacyjnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko – Pomorskiego. […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI