Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
12 / 12 / 2016

Konsultacje społeczne z Komisją Europejską w sprawie czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym

Kontekst przepisów czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym.

Unijne przepisy socjalne w odniesieniu do transportu drogowego towarów i osób mają na celu:

(1) poprawę warunków pracy kierowców,

(2) zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zapobieganie zmęczeniu kierowców oraz

(3) zapewnienie niezakłóconej konkurencji między przedsiębiorstwami.

Przepisy te mają zastosowanie do wszystkich zawodowych kierowców (pracowników najemnych oraz pracujących na własny rachunek) prowadzących pojazdy ciężarowe o masie powyżej 3,5 t oraz autobusy i samochody dostawcze przeznaczone dla więcej niż 9 osób. Pojazdy wchodzące w zakres tych przepisów muszą być wyposażone w tachograf (urządzenie rejestrujące), a kierowcy objęci tymi przepisami muszą używać karty kierowcy i tachografu w celu rejestrowania wszystkich swoich czynności (prowadzenia pojazdu, innej pracy, okresów gotowości) oraz okresów nieaktywności (przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku).

Dwa główne akty prawne i ich zasadnicze wymagania są następujące:

  • rozporządzenie (WE) nr 561/2006 ustanawia minimalne wymagania dotyczące dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu (maksymalnie 90 godzin w ciągu 2 tygodni i maksymalnie 56 godzin tygodniowo; 9 godzin na dobę, przedłużone do 10 godzin dwa razy w tygodniu), długości przerw (45 minut po 4,5 godziny prowadzenia pojazdu) oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku (co najmniej 11 godzin regularnego dziennego okresu odpoczynku, co najmniej 45 godzin regularnego tygodniowego okresu odpoczynku);
  • dyrektywa 2002/15/WE w sprawie organizacji czasu pracy kierowców (48 godzin średniego tygodniowego czasu pracy w okresie 4 miesięcy, 60 godzin maksymalnego tygodniowego czasu pracy; 10 godzin maksymalnego dobowego czasu pracy dla pracowników wykonujących pracę w porze nocnej; co najmniej 30 minut przerwy na 6 godzin pracy).

Grupa docelowa

Kwestionariusz skierowany jest głównie do przedsiębiorstw sektora transportu drogowego zajmujących się przewozem towarów lub osób. Oczekuje się informacji zwrotnej – nie tylko od przedsiębiorstw transportu drogowego, które podlegają obecnie obowiązującym przepisom (świadcząc usługi transportowe z wykorzystaniem pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t lub pojazdów osobowych wyposażonych w więcej niż 9 siedzeń, włączając fotel kierowcy), lecz także od przedsiębiorstw, które – świadcząc usługi transportu drogowego – korzystają z mniejszych pojazdów (nieobjętych zakresem obowiązujących przepisów). Odpowiedzi na pytania mogą zostać udzielone przez zarządzającego transportem, właściciela przedsiębiorstwa transportowego, kierowcę pracującego na własny rachunek, a także przez kierowców najemnych.

Ankieta dostępna jest TUTAJ.

Po wypełnieniu proszę wysłać ją na adres mailowy: damian.wielewski@tarr.org.pl do dnia: 4 stycznia 2017 r.

Wypełnienie ankiety ma istotny wpływ na kształtowania prawa Unii Europejskiej. Dziękujemy za włączenie się w inicjatywę!

Podczas wypełniania kwestionariusza mogą Państwo skorzystać z definicji* ułatwiających zrozumienie niektórych pojęć:

„regularny tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin;

„okazyjny kierowca” oznacza osobę, która nie jest kierowcą z zawodu, ale okazjonalnie prowadzi pojazdy objęte zakresem prawodawstwa socjalnego (np. mechanik prowadzący pojazdy do myjni samochodowej lub pracownik biurowy prowadzący pojazd do klienta, który ten pojazd wynajął);

„wynagrodzenie w oparciu o wyniki” oznacza wynagrodzenie zależne od przebytej odległości lub ilości przewiezionych towarów, o ile sposób zapłaty jest tego rodzaju, iż nie zagraża to bezpieczeństwu na drodze i nie zachęca do naruszania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i okresu odpoczynku kierowców;

„czas prowadzenia pojazdu” oznacza czas trwania czynności prowadzenia pojazdu zarejestrowany automatycznie lub półautomatycznie przez urządzenie rejestrujące (tachograf) zainstalowane w pojeździe;

„czas pracy” oznacza czas przeznaczony na: prowadzenie, załadunek i rozładunek, pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, sprzątanie i konserwację techniczną, każdą inną pracę zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów oraz do wypełnienia obowiązków wynikających z przepisów ustawowych lub wykonawczych, bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową; okres, w którym kierowca nie może swobodnie dysponować swoim czasem i zobowiązany jest pozostawać na swoim stanowisku pracy, w gotowości do podjęcia normalnej pracy;

„kierowca pracujący na własny rachunek” oznacza osobę, której głównym zajęciem jest transport drogowy osób lub towarów, na zasadzie wynajmu lub za wynagrodzeniem, która jest uprawniona do pracy na własny rachunek i nie jest związana z pracodawcą umową o pracę ani jakimkolwiek hierarchicznym stosunkiem pracy, która może samodzielnie organizować odnośne czynności pracownicze, której dochód zależy bezpośrednio od wypracowanego zysku, oraz która ma swobodę utrzymywania stosunków zawodowych z wieloma klientami;

„tranzyt” oznacza transport ładunków lub pasażerów przez terytorium innego państwa bez załadunku/rozładunku towarów lub zaokrętowania/wyokrętowania pasażerów;

„przewóz międzynarodowy” oznacza przejazd pojazdu w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w dwóch różnych państwach członkowskich, z tranzytem lub bez tranzytu przez co najmniej jedno państwo członkowskie lub państwo trzecie; bądź przejazd w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w tym samym państwie członkowskim, podczas gdy załadunek/rozładunek towarów lub zaokrętowanie/wyokrętowanie pasażerów odbywa się w innym państwie członkowskim lub w państwie spoza UE;

„przewóz kabotażowy” oznacza krajowy przewóz zarobkowy wykonywany tymczasowo w przyjmujących państwach członkowskich;

„przyjmujące państwo członkowskie” oznacza państwo członkowskie, w którym przewoźnik świadczy usługi, inne niż państwo członkowskie siedziby przewoźnika;

„przewoźnik drogowy osób” oznacza przedsiębiorstwo użytkujące pojazdy silnikowe o odpowiedniej konstrukcji i wyposażeniu przeznaczone do przewozu ponad dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, w celu świadczenia usług przewozu w zamian za opłatę ponoszoną przez osoby przewożone lub przez organizatora transportu;

„przewoźnik drogowy towarów” oznacza przedsiębiorstwo zawodowo związane z zarobkowym transportem drogowym towarów pojazdami silnikowymi lub zespołami pojazdów;

„pracownik delegowany” oznacza pracownika, który przez ograniczony okres wykonuje pracę na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo, w którym zwyczajowo pracuje.

* Powyższe definicje mają zastosowanie do dwóch następujących kwestionariuszy:

1) kwestionariusza na temat czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym,

2) kwestionariusza na temat delegowania pracowników w sektorze transportu drogowego.

  • 19 / 01 / 2018 Darmowe wejściówki dla pierwszych 5 firm na spotkania brokerskie „share.techsumit.sk” – Bratysława, Słowacja, 15 marca 2018 r.
    19 / 01 / 2018 Darmowe wejściówki dla pierwszych 5 firm na spotkania brokerskie „share.techsumit.sk” – Bratysława, Słowacja, 15 marca 2018 r.

    Ośrodek Enterprise Europe Network przy Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. wraz z BIC Bratislava serdecznie zaprasza do udziału w giełdzie kooperacyjnej share.techsumit.sk która odbędzie się 15 marca 2018 r. w Bratysławie na Słowacji. Uczestnicy oraz branża: Giełda kooperacyjna B2B jest organizowana w ramach targów: share.techsumit.sk, będących pierwszym tego typu wydarzeniem w Europie. Przedstawiciele firm, start-upów, samorządów, państw i Unii Europejskiej będą dyskutować na tematy związane z ekonomią współdziałania. Przy wsparciu Komisji Europejskiej tworzona jest pierwsza taka konferencja w Europie. Konferencja stworzy przestrzeń do nawiązywania kontaktów i aktywnego […]

    czytaj więcej
  • 16 / 01 / 2018 Przegląd KE dotyczący definicji MŚP
    16 / 01 / 2018 Przegląd KE dotyczący definicji MŚP

    Gorąco zachęcamy do wypełnienia ankiety będącej częścią przeglądu Komisji Europejskiej dotyczącej sposobu definiowania mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) (zgodnie z zaleceniem 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r.). Celem przeglądu jest dopilnowanie, aby definicja MŚP pozostawała adekwatna do celów oraz aby spełniała swoje zadania w obecnych warunkach gospodarczych. Niniejszy kwestionariusz pomoże ocenić, w jakim stopniu obecna definicja MŚP jest odpowiednia, a także zbadać możliwości wprowadzenia ewentualnych zmian do zalecenia, tak aby europejskie małe przedsiębiorstwa mogły nadal otrzymywać specjalne wsparcie […]

    czytaj więcej
  • 03 / 01 / 2018 Konsultacje społeczne dotyczące elektronicznych dokumentów przewozowych
    03 / 01 / 2018 Konsultacje społeczne dotyczące elektronicznych dokumentów przewozowych

    Gorąco zachęcamy do wypełnienia dołączonej ankiety, która jest częścią konsultacji społecznych Komisji Europejskiej. Ankieta skierowana jest do firm (MŚP) korzystających lub planujących korzystać z elektronicznych dokumentów przewozowych, które, w odniesieniu do operacji transportowych, pełnią rolę np.: Wysyłającego (każda firma korzystająca z usług transportowych) Spedytora / Dostawcy usług logistycznych Przewoźnika Końcowego odbiorcy przesyłek Dostawcy rozwiązań informatycznych Digitalizacja umożliwia zwiększenie wydajności, wiarygodności i opłacalności w obszarze transportu i logistyki. Stosowanie dokumentów elektronicznych zamiast papierowych powinno przynieść istotne korzyści w postaci uproszczenia administracji […]

    czytaj więcej
  • 21 / 12 / 2017 Wizyta studyjna w Ptuj, Słowenia
    21 / 12 / 2017 Wizyta studyjna w Ptuj, Słowenia

    Nadejście zimy sprowokowało nas do przypomnienia sobie wizyty studyjnej ze słonecznej Słowenii. W środku października nasz zespół miał okazję odwiedzić Ptuj, zaledwie siedemnastotysięczne miasto w północnej części Słowenii. Zabytkowy zamek górujący nad okolicą, winorośle uprawiane na zboczach wzgórz i przyjazna infrastruktura starówki sprawia, że w dużej mierze jest to miasto turystyczne. Potwierdzają to również główne specjalizacje lokalnych przedsiębiorców. Dominującym zajęciem jest produkcja win. Ptuj jest najstarszym ośrodkiem w Słowenii produkującym wina. Posiada sieć kilkunastu kilometrów korytarzy pod miastem, które wykorzystywane […]

    czytaj więcej
  • 13 / 12 / 2017 Drugie spotkanie regionalnych partnerów projektu Innova Foster
    13 / 12 / 2017 Drugie spotkanie regionalnych partnerów projektu Innova Foster

    W dniu 11 grudnia br. odbyło się drugie spotkanie Interesariuszy projektu Fostering startup & innovation ecosystems in Europe (Innova Foster), którego głównym celem jest ocena skuteczności i udoskonalenie wsparcia  dla startupów w województwie kujawsko-pomorskim. Udział w wydarzeniu wzięli przedstawiciele Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A., Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii oraz Centrum Transferu Technologii (UMK). Na spotkaniu zaprezentowano relacje z wizyt studyjnych i omówiony formy wspierania  ekosystemu startupów wraz z przykładami najlepszych praktyk w regionach partnerskich z Malty, Słowenii […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI