Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
12 / 12 / 2016

Konsultacje społeczne z Komisją Europejską w sprawie czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym

Kontekst przepisów czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym.

Unijne przepisy socjalne w odniesieniu do transportu drogowego towarów i osób mają na celu:

(1) poprawę warunków pracy kierowców,

(2) zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zapobieganie zmęczeniu kierowców oraz

(3) zapewnienie niezakłóconej konkurencji między przedsiębiorstwami.

Przepisy te mają zastosowanie do wszystkich zawodowych kierowców (pracowników najemnych oraz pracujących na własny rachunek) prowadzących pojazdy ciężarowe o masie powyżej 3,5 t oraz autobusy i samochody dostawcze przeznaczone dla więcej niż 9 osób. Pojazdy wchodzące w zakres tych przepisów muszą być wyposażone w tachograf (urządzenie rejestrujące), a kierowcy objęci tymi przepisami muszą używać karty kierowcy i tachografu w celu rejestrowania wszystkich swoich czynności (prowadzenia pojazdu, innej pracy, okresów gotowości) oraz okresów nieaktywności (przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku).

Dwa główne akty prawne i ich zasadnicze wymagania są następujące:

  • rozporządzenie (WE) nr 561/2006 ustanawia minimalne wymagania dotyczące dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu (maksymalnie 90 godzin w ciągu 2 tygodni i maksymalnie 56 godzin tygodniowo; 9 godzin na dobę, przedłużone do 10 godzin dwa razy w tygodniu), długości przerw (45 minut po 4,5 godziny prowadzenia pojazdu) oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku (co najmniej 11 godzin regularnego dziennego okresu odpoczynku, co najmniej 45 godzin regularnego tygodniowego okresu odpoczynku);
  • dyrektywa 2002/15/WE w sprawie organizacji czasu pracy kierowców (48 godzin średniego tygodniowego czasu pracy w okresie 4 miesięcy, 60 godzin maksymalnego tygodniowego czasu pracy; 10 godzin maksymalnego dobowego czasu pracy dla pracowników wykonujących pracę w porze nocnej; co najmniej 30 minut przerwy na 6 godzin pracy).

Grupa docelowa

Kwestionariusz skierowany jest głównie do przedsiębiorstw sektora transportu drogowego zajmujących się przewozem towarów lub osób. Oczekuje się informacji zwrotnej – nie tylko od przedsiębiorstw transportu drogowego, które podlegają obecnie obowiązującym przepisom (świadcząc usługi transportowe z wykorzystaniem pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t lub pojazdów osobowych wyposażonych w więcej niż 9 siedzeń, włączając fotel kierowcy), lecz także od przedsiębiorstw, które – świadcząc usługi transportu drogowego – korzystają z mniejszych pojazdów (nieobjętych zakresem obowiązujących przepisów). Odpowiedzi na pytania mogą zostać udzielone przez zarządzającego transportem, właściciela przedsiębiorstwa transportowego, kierowcę pracującego na własny rachunek, a także przez kierowców najemnych.

Ankieta dostępna jest TUTAJ.

Po wypełnieniu proszę wysłać ją na adres mailowy: damian.wielewski@tarr.org.pl do dnia: 4 stycznia 2017 r.

Wypełnienie ankiety ma istotny wpływ na kształtowania prawa Unii Europejskiej. Dziękujemy za włączenie się w inicjatywę!

Podczas wypełniania kwestionariusza mogą Państwo skorzystać z definicji* ułatwiających zrozumienie niektórych pojęć:

„regularny tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin;

„okazyjny kierowca” oznacza osobę, która nie jest kierowcą z zawodu, ale okazjonalnie prowadzi pojazdy objęte zakresem prawodawstwa socjalnego (np. mechanik prowadzący pojazdy do myjni samochodowej lub pracownik biurowy prowadzący pojazd do klienta, który ten pojazd wynajął);

„wynagrodzenie w oparciu o wyniki” oznacza wynagrodzenie zależne od przebytej odległości lub ilości przewiezionych towarów, o ile sposób zapłaty jest tego rodzaju, iż nie zagraża to bezpieczeństwu na drodze i nie zachęca do naruszania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i okresu odpoczynku kierowców;

„czas prowadzenia pojazdu” oznacza czas trwania czynności prowadzenia pojazdu zarejestrowany automatycznie lub półautomatycznie przez urządzenie rejestrujące (tachograf) zainstalowane w pojeździe;

„czas pracy” oznacza czas przeznaczony na: prowadzenie, załadunek i rozładunek, pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, sprzątanie i konserwację techniczną, każdą inną pracę zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów oraz do wypełnienia obowiązków wynikających z przepisów ustawowych lub wykonawczych, bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową; okres, w którym kierowca nie może swobodnie dysponować swoim czasem i zobowiązany jest pozostawać na swoim stanowisku pracy, w gotowości do podjęcia normalnej pracy;

„kierowca pracujący na własny rachunek” oznacza osobę, której głównym zajęciem jest transport drogowy osób lub towarów, na zasadzie wynajmu lub za wynagrodzeniem, która jest uprawniona do pracy na własny rachunek i nie jest związana z pracodawcą umową o pracę ani jakimkolwiek hierarchicznym stosunkiem pracy, która może samodzielnie organizować odnośne czynności pracownicze, której dochód zależy bezpośrednio od wypracowanego zysku, oraz która ma swobodę utrzymywania stosunków zawodowych z wieloma klientami;

„tranzyt” oznacza transport ładunków lub pasażerów przez terytorium innego państwa bez załadunku/rozładunku towarów lub zaokrętowania/wyokrętowania pasażerów;

„przewóz międzynarodowy” oznacza przejazd pojazdu w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w dwóch różnych państwach członkowskich, z tranzytem lub bez tranzytu przez co najmniej jedno państwo członkowskie lub państwo trzecie; bądź przejazd w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w tym samym państwie członkowskim, podczas gdy załadunek/rozładunek towarów lub zaokrętowanie/wyokrętowanie pasażerów odbywa się w innym państwie członkowskim lub w państwie spoza UE;

„przewóz kabotażowy” oznacza krajowy przewóz zarobkowy wykonywany tymczasowo w przyjmujących państwach członkowskich;

„przyjmujące państwo członkowskie” oznacza państwo członkowskie, w którym przewoźnik świadczy usługi, inne niż państwo członkowskie siedziby przewoźnika;

„przewoźnik drogowy osób” oznacza przedsiębiorstwo użytkujące pojazdy silnikowe o odpowiedniej konstrukcji i wyposażeniu przeznaczone do przewozu ponad dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, w celu świadczenia usług przewozu w zamian za opłatę ponoszoną przez osoby przewożone lub przez organizatora transportu;

„przewoźnik drogowy towarów” oznacza przedsiębiorstwo zawodowo związane z zarobkowym transportem drogowym towarów pojazdami silnikowymi lub zespołami pojazdów;

„pracownik delegowany” oznacza pracownika, który przez ograniczony okres wykonuje pracę na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo, w którym zwyczajowo pracuje.

* Powyższe definicje mają zastosowanie do dwóch następujących kwestionariuszy:

1) kwestionariusza na temat czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym,

2) kwestionariusza na temat delegowania pracowników w sektorze transportu drogowego.

  • 03 / 04 / 2020 Tarcza Antykryzysowa: Poradnik dla przedsiębiorców
    03 / 04 / 2020 Tarcza Antykryzysowa: Poradnik dla przedsiębiorców

    Drodzy Przedsiębiorcy, Zadaniem Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. od ponad 25 lat jest wspieranie Was, Waszej działalności i jej rozwoju – w naszym regionie i poza nim. Szczególnie w tak trudnym momencie,  jakim jest trwająca epidemia COVID-10, robimy wszystko żeby Wam pomóc. Prezentujemy Wam poradnik, w którym znajdziecie rzetelne informacje o dostępnych formach wsparcia przygotowanych przez władze w ramach projektu Tarczy Antykryzysowej. Są to narzędzia, które mają ułatwić Wam niwelowanie negatywnego wpływu epidemii na Wasze przedsiębiorstwa. W publikacji umieściliśmy odnośniki […]

    czytaj więcej
  • 02 / 04 / 2020 Konkurs na projekty dot. walki z epidemią COVID-19
    02 / 04 / 2020 Konkurs na projekty dot. walki z epidemią COVID-19

    Sekretariat Wykonawczy Inicjatywy Środkowoeuropejskiej (IŚE) w porozumieniu z państwami członkowskimi IŚE[1] ogłosił w związku z walką z epidemią COVID19 nadzwyczajny konkurs projektowy.  W jego ramach mają zostać przyznane małe dotacje na konkretne działania/ projekty na poziomie lokalnym w krajach IŚE. Celem jest wspieranie społeczności i terytoriów państw członkowskich IŚE w obliczu sytuacji kryzysowej jaką jest epidemia. Konkurs otwarty jest do 9 kwietnia 2020 r. Dotacje IŚE zostaną przydzielone na działania w 3 obszarach: 1. Opieka zdrowotna i telemedycyna (MED); 2. Edukacja […]

    czytaj więcej
  • 02 / 04 / 2020 Pożyczki dla przedsiębiorców w Kujawsko-Pomorskim Funduszu Pożyczkowym
    02 / 04 / 2020 Pożyczki dla przedsiębiorców w Kujawsko-Pomorskim Funduszu Pożyczkowym

    Kujawsko-Pomorski Fundusz Pożyczkowy pragnie poinformować, że panujące obecnie trudne warunki nie sparaliżowały jego pracy. Spółka działa i obsługuje klientów – zarówno tych, którzy już wzięli pożyczkę w KPFP, jak i tych, którzy dopiero o tym myślą lub przygotowują wnioski pożyczkowe. Mimo niepewnej sytuacji, wielu przedsiębiorców wyraża zainteresowanie pożyczkami na rozwój i inwestycje w firmie, a także pożyczkami obrotowymi. Pojawiają się także zapytania dotyczące pożyczki na założenie działalności gospodarczej. Ze względów bezpieczeństwa nie ma obecnie możliwości bezpośredniego kontaktu z pracownikami KPFP […]

    czytaj więcej
  • 01 / 04 / 2020 Nowy konkurs Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. na transfer technologii
    01 / 04 / 2020 Nowy konkurs Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. na transfer technologii

    Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. ogłasza nowy konkurs na transfer technologii w ramach projektu Sieć Otwartych Innowacji. 1 kwietnia br. ARP S.A. uruchamina nowy, udoskonalony konkurs na transfer technologii w ramach działania 2.2. POIR. Sieć Otwartych Innowacji to projekt skierowany do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które stawiają na rozwój technologiczny swoich firm i poszukują finansowania na inwestycje w innowacje. Katalog kosztów kwalifikowanych w projekcie SOI obejmuje zakup praw własności lub licencji do innowacyjnego rozwiązania. Zwiększona wartość pomocy de minimis! Najważniejszą […]

    czytaj więcej
  • 01 / 04 / 2020 Ostrzegamy przed firmami oferującymi wsparcie pod szyldem TARR S.A.
    01 / 04 / 2020 Ostrzegamy przed firmami oferującymi wsparcie pod szyldem TARR S.A.

    Prosimy o zwrócenie uwagi na telefony od przedstawicieli firm, które proponują przedsiębiorcom wsparcie finansowe w związku z negatywnym wpływem epidemii na gospodarkę,  po uprzednim uiszczeniu opłaty manipulacyjnej, co rzekomo łatwo i szybko ma doprowadzić do zdobycia pieniędzy, powołując się przy tym na współpracę z Toruńską Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. albo wręcz podszywając się pod pracowników Agencji Oświadczamy, że nigdy nie współpracowaliśmy i nie współpracujemy z takimi firmami. Dodatkowo wyjaśniamy, że wszelkie informacje dotyczące możliwości uzyskania wsparcia z tytułu epidemii publikujemy na naszej stronie internetowej, a informacje o dotacjach na rozwój działalności gospodarczej z funduszy unijnych są udzielane nieodpłatnie przez Sieć punktów informacyjnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko – Pomorskiego. […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI