Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
12 / 12 / 2016

Konsultacje społeczne z Komisją Europejską w sprawie czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym

Kontekst przepisów czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym.

Unijne przepisy socjalne w odniesieniu do transportu drogowego towarów i osób mają na celu:

(1) poprawę warunków pracy kierowców,

(2) zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zapobieganie zmęczeniu kierowców oraz

(3) zapewnienie niezakłóconej konkurencji między przedsiębiorstwami.

Przepisy te mają zastosowanie do wszystkich zawodowych kierowców (pracowników najemnych oraz pracujących na własny rachunek) prowadzących pojazdy ciężarowe o masie powyżej 3,5 t oraz autobusy i samochody dostawcze przeznaczone dla więcej niż 9 osób. Pojazdy wchodzące w zakres tych przepisów muszą być wyposażone w tachograf (urządzenie rejestrujące), a kierowcy objęci tymi przepisami muszą używać karty kierowcy i tachografu w celu rejestrowania wszystkich swoich czynności (prowadzenia pojazdu, innej pracy, okresów gotowości) oraz okresów nieaktywności (przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku).

Dwa główne akty prawne i ich zasadnicze wymagania są następujące:

  • rozporządzenie (WE) nr 561/2006 ustanawia minimalne wymagania dotyczące dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu (maksymalnie 90 godzin w ciągu 2 tygodni i maksymalnie 56 godzin tygodniowo; 9 godzin na dobę, przedłużone do 10 godzin dwa razy w tygodniu), długości przerw (45 minut po 4,5 godziny prowadzenia pojazdu) oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku (co najmniej 11 godzin regularnego dziennego okresu odpoczynku, co najmniej 45 godzin regularnego tygodniowego okresu odpoczynku);
  • dyrektywa 2002/15/WE w sprawie organizacji czasu pracy kierowców (48 godzin średniego tygodniowego czasu pracy w okresie 4 miesięcy, 60 godzin maksymalnego tygodniowego czasu pracy; 10 godzin maksymalnego dobowego czasu pracy dla pracowników wykonujących pracę w porze nocnej; co najmniej 30 minut przerwy na 6 godzin pracy).

Grupa docelowa

Kwestionariusz skierowany jest głównie do przedsiębiorstw sektora transportu drogowego zajmujących się przewozem towarów lub osób. Oczekuje się informacji zwrotnej – nie tylko od przedsiębiorstw transportu drogowego, które podlegają obecnie obowiązującym przepisom (świadcząc usługi transportowe z wykorzystaniem pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t lub pojazdów osobowych wyposażonych w więcej niż 9 siedzeń, włączając fotel kierowcy), lecz także od przedsiębiorstw, które – świadcząc usługi transportu drogowego – korzystają z mniejszych pojazdów (nieobjętych zakresem obowiązujących przepisów). Odpowiedzi na pytania mogą zostać udzielone przez zarządzającego transportem, właściciela przedsiębiorstwa transportowego, kierowcę pracującego na własny rachunek, a także przez kierowców najemnych.

Ankieta dostępna jest TUTAJ.

Po wypełnieniu proszę wysłać ją na adres mailowy: damian.wielewski@tarr.org.pl do dnia: 4 stycznia 2017 r.

Wypełnienie ankiety ma istotny wpływ na kształtowania prawa Unii Europejskiej. Dziękujemy za włączenie się w inicjatywę!

Podczas wypełniania kwestionariusza mogą Państwo skorzystać z definicji* ułatwiających zrozumienie niektórych pojęć:

„regularny tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin;

„okazyjny kierowca” oznacza osobę, która nie jest kierowcą z zawodu, ale okazjonalnie prowadzi pojazdy objęte zakresem prawodawstwa socjalnego (np. mechanik prowadzący pojazdy do myjni samochodowej lub pracownik biurowy prowadzący pojazd do klienta, który ten pojazd wynajął);

„wynagrodzenie w oparciu o wyniki” oznacza wynagrodzenie zależne od przebytej odległości lub ilości przewiezionych towarów, o ile sposób zapłaty jest tego rodzaju, iż nie zagraża to bezpieczeństwu na drodze i nie zachęca do naruszania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i okresu odpoczynku kierowców;

„czas prowadzenia pojazdu” oznacza czas trwania czynności prowadzenia pojazdu zarejestrowany automatycznie lub półautomatycznie przez urządzenie rejestrujące (tachograf) zainstalowane w pojeździe;

„czas pracy” oznacza czas przeznaczony na: prowadzenie, załadunek i rozładunek, pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, sprzątanie i konserwację techniczną, każdą inną pracę zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów oraz do wypełnienia obowiązków wynikających z przepisów ustawowych lub wykonawczych, bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową; okres, w którym kierowca nie może swobodnie dysponować swoim czasem i zobowiązany jest pozostawać na swoim stanowisku pracy, w gotowości do podjęcia normalnej pracy;

„kierowca pracujący na własny rachunek” oznacza osobę, której głównym zajęciem jest transport drogowy osób lub towarów, na zasadzie wynajmu lub za wynagrodzeniem, która jest uprawniona do pracy na własny rachunek i nie jest związana z pracodawcą umową o pracę ani jakimkolwiek hierarchicznym stosunkiem pracy, która może samodzielnie organizować odnośne czynności pracownicze, której dochód zależy bezpośrednio od wypracowanego zysku, oraz która ma swobodę utrzymywania stosunków zawodowych z wieloma klientami;

„tranzyt” oznacza transport ładunków lub pasażerów przez terytorium innego państwa bez załadunku/rozładunku towarów lub zaokrętowania/wyokrętowania pasażerów;

„przewóz międzynarodowy” oznacza przejazd pojazdu w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w dwóch różnych państwach członkowskich, z tranzytem lub bez tranzytu przez co najmniej jedno państwo członkowskie lub państwo trzecie; bądź przejazd w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w tym samym państwie członkowskim, podczas gdy załadunek/rozładunek towarów lub zaokrętowanie/wyokrętowanie pasażerów odbywa się w innym państwie członkowskim lub w państwie spoza UE;

„przewóz kabotażowy” oznacza krajowy przewóz zarobkowy wykonywany tymczasowo w przyjmujących państwach członkowskich;

„przyjmujące państwo członkowskie” oznacza państwo członkowskie, w którym przewoźnik świadczy usługi, inne niż państwo członkowskie siedziby przewoźnika;

„przewoźnik drogowy osób” oznacza przedsiębiorstwo użytkujące pojazdy silnikowe o odpowiedniej konstrukcji i wyposażeniu przeznaczone do przewozu ponad dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, w celu świadczenia usług przewozu w zamian za opłatę ponoszoną przez osoby przewożone lub przez organizatora transportu;

„przewoźnik drogowy towarów” oznacza przedsiębiorstwo zawodowo związane z zarobkowym transportem drogowym towarów pojazdami silnikowymi lub zespołami pojazdów;

„pracownik delegowany” oznacza pracownika, który przez ograniczony okres wykonuje pracę na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo, w którym zwyczajowo pracuje.

* Powyższe definicje mają zastosowanie do dwóch następujących kwestionariuszy:

1) kwestionariusza na temat czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym,

2) kwestionariusza na temat delegowania pracowników w sektorze transportu drogowego.

  • 22 / 10 / 2018 „Toruń/Andersa – Twoje miejsce na rozwój” podsumowanie konferencji i uroczystości symbolicznego wbicia pierwszej łopaty na terenach inwestycyjnych.
    22 / 10 / 2018 „Toruń/Andersa – Twoje miejsce na rozwój” podsumowanie konferencji i uroczystości symbolicznego wbicia pierwszej łopaty na terenach inwestycyjnych.

    15 października 2018 r. odbyła się uroczystość symbolicznego wbicia pierwszej łopaty inaugurująca budowę kompleksowej infrastruktury technicznej na terenach inwestycyjnych przy ul. Andersa, którą poprzedziła konferencja „Toruń/Andersa – Twoje miejsce na rozwój” skierowana do potencjalnych inwestorów – przedsiębiorstw z sektora MŚP. Symbolicznego wbicia łopat dokonali: Prezydent Miasta Torunia – Michał Zaleski, Prezes Zarządu Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. – Michał Korolko, Sekretarz Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Marek Smoczyk oraz Prezes PBDI S.A. – Piotr Leczkowski, przedstawiciel generalnego wykonawcy prac. Podczas konferencji przedstawiony został potencjał gospodarczy Torunia, a także przedstawione zostało […]

    czytaj więcej
  • 17 / 10 / 2018 Innova Foster– europejska współpraca dla regionu
    17 / 10 / 2018 Innova Foster– europejska współpraca dla regionu

    Celem inicjatywy Innova Foster jest wymiana doświadczeń między siedmioma europejskimi regionami tak, by docelowo stworzyć plany działania dedykowane startupom, umożliwiające wspieranie ich działalności we wszystkich regionach partnerskich. W dniach 25-28 września br., w Madrycie, odbyła się ostatnia już wizyta studyjna zaplanowana w tym projekcie. W ramach Innova Foster współpracuje siedem regionów: Województwo Kujawsko-Pomorskie – reprezentowane przez Toruńską Agencję Rozwoju Regionalnego, Oldham (Manchester, Wielka Brytania), Bistra (Słowenia), Cork (Irlandia), Tartu (Estonia), Malta oraz Madryt (Hiszpania). Pod przewodnictwem hiszpańskiej fundacji Incyde już […]

    czytaj więcej
  • 09 / 10 / 2018 Wymiana doświadczeń w międzynarodowym projekcie SIE
    09 / 10 / 2018 Wymiana doświadczeń w międzynarodowym projekcie SIE

    Ostatnia wizyta studyjna w ramach międzynarodowego projektu SIE „SME Internationalisation Exchange” odbyła się w dniach 18-19 września. Partnerzy projektu, w tym przedstawiciele naszego regionu (TARR S.A. oraz Urząd Miasta Włocławek) gościli w czeskim regionie Usti. Tradycyjnie spotkanie partnerów było podzielone na dwie części. W trakcie pierwszej części zaprezentowano specyfikę regionu i system wsparcia działalności eksportowej firm. Na drugą część składały się wizyty w regionalnych firmach. W trakcie wydarzenia zaprezentowane zostały wiodące krajowe i regionalne instytucje wspierające międzynarodową ekspansję czeskich firm, […]

    czytaj więcej
  • 08 / 10 / 2018 Seria spotkań: „poDzielmy się ekonomią” w ramach projektu SharON
    08 / 10 / 2018 Seria spotkań: „poDzielmy się ekonomią” w ramach projektu SharON

    Znasz Airbnb? Korzystasz czasem z usług Blablacar? A może prowadzisz małą lub średnią firmę albo  myślisz o założeniu start-up’u, który kiedyś będzie jak one? Przyjdź na jedno ze spotkań organizowanych w ramach projektu SharON i dowiedz się, jak trend sharing economy może Ci to ułatwić. Tej jesieni, w Toruniu i w Warszawie, odbędą się cztery spotkania poruszające tematykę ekonomii współdzielenia i ukazujące jej potencjał w przedsiębiorczości. Zaproszeni goście opowiedzą o swoich doświadczeniach i zdradzą kilka wskazówek, które pomogły im osiągnąć […]

    czytaj więcej
  • 05 / 10 / 2018 TOP100 Innowatorzy Gospodarki – zdobądź grant na zagraniczny staż swoich pracowników
    05 / 10 / 2018 TOP100 Innowatorzy Gospodarki – zdobądź grant na zagraniczny staż swoich pracowników

    Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego uruchomiło w czerwcu nowy program pilotażowy TOP100 Innowatorzy Gospodarki. Podstawowym założeniem programu jest udzielenie przedsiębiorcom  wsparcia finansowego  na organizację staży zagranicznych dla swoich pracowników. Pracownicy grantobiorcy będą mogli odbyć staż w zagranicznych jednostkach naukowych (np. Fraunhofer, TNO, VTT) lub u zagranicznych przedsiębiorców posiadających doświadczenie w prowadzeniu działalności badawczo-rozwojowej oraz komercjalizacji jej wyników. Staże powinny być tak dobrane, by umożliwić stażystom pracę nad projektami badawczymi lub projektami wdrożeniowymi w charakterze członków zespołów do spraw wdrożenia, zgodnie z zasadą […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI