Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
12 / 12 / 2016

Konsultacje społeczne z Komisją Europejską w sprawie czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym

Kontekst przepisów czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym.

Unijne przepisy socjalne w odniesieniu do transportu drogowego towarów i osób mają na celu:

(1) poprawę warunków pracy kierowców,

(2) zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zapobieganie zmęczeniu kierowców oraz

(3) zapewnienie niezakłóconej konkurencji między przedsiębiorstwami.

Przepisy te mają zastosowanie do wszystkich zawodowych kierowców (pracowników najemnych oraz pracujących na własny rachunek) prowadzących pojazdy ciężarowe o masie powyżej 3,5 t oraz autobusy i samochody dostawcze przeznaczone dla więcej niż 9 osób. Pojazdy wchodzące w zakres tych przepisów muszą być wyposażone w tachograf (urządzenie rejestrujące), a kierowcy objęci tymi przepisami muszą używać karty kierowcy i tachografu w celu rejestrowania wszystkich swoich czynności (prowadzenia pojazdu, innej pracy, okresów gotowości) oraz okresów nieaktywności (przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku).

Dwa główne akty prawne i ich zasadnicze wymagania są następujące:

  • rozporządzenie (WE) nr 561/2006 ustanawia minimalne wymagania dotyczące dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu (maksymalnie 90 godzin w ciągu 2 tygodni i maksymalnie 56 godzin tygodniowo; 9 godzin na dobę, przedłużone do 10 godzin dwa razy w tygodniu), długości przerw (45 minut po 4,5 godziny prowadzenia pojazdu) oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku (co najmniej 11 godzin regularnego dziennego okresu odpoczynku, co najmniej 45 godzin regularnego tygodniowego okresu odpoczynku);
  • dyrektywa 2002/15/WE w sprawie organizacji czasu pracy kierowców (48 godzin średniego tygodniowego czasu pracy w okresie 4 miesięcy, 60 godzin maksymalnego tygodniowego czasu pracy; 10 godzin maksymalnego dobowego czasu pracy dla pracowników wykonujących pracę w porze nocnej; co najmniej 30 minut przerwy na 6 godzin pracy).

Grupa docelowa

Kwestionariusz skierowany jest głównie do przedsiębiorstw sektora transportu drogowego zajmujących się przewozem towarów lub osób. Oczekuje się informacji zwrotnej – nie tylko od przedsiębiorstw transportu drogowego, które podlegają obecnie obowiązującym przepisom (świadcząc usługi transportowe z wykorzystaniem pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t lub pojazdów osobowych wyposażonych w więcej niż 9 siedzeń, włączając fotel kierowcy), lecz także od przedsiębiorstw, które – świadcząc usługi transportu drogowego – korzystają z mniejszych pojazdów (nieobjętych zakresem obowiązujących przepisów). Odpowiedzi na pytania mogą zostać udzielone przez zarządzającego transportem, właściciela przedsiębiorstwa transportowego, kierowcę pracującego na własny rachunek, a także przez kierowców najemnych.

Ankieta dostępna jest TUTAJ.

Po wypełnieniu proszę wysłać ją na adres mailowy: damian.wielewski@tarr.org.pl do dnia: 4 stycznia 2017 r.

Wypełnienie ankiety ma istotny wpływ na kształtowania prawa Unii Europejskiej. Dziękujemy za włączenie się w inicjatywę!

Podczas wypełniania kwestionariusza mogą Państwo skorzystać z definicji* ułatwiających zrozumienie niektórych pojęć:

„regularny tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin;

„okazyjny kierowca” oznacza osobę, która nie jest kierowcą z zawodu, ale okazjonalnie prowadzi pojazdy objęte zakresem prawodawstwa socjalnego (np. mechanik prowadzący pojazdy do myjni samochodowej lub pracownik biurowy prowadzący pojazd do klienta, który ten pojazd wynajął);

„wynagrodzenie w oparciu o wyniki” oznacza wynagrodzenie zależne od przebytej odległości lub ilości przewiezionych towarów, o ile sposób zapłaty jest tego rodzaju, iż nie zagraża to bezpieczeństwu na drodze i nie zachęca do naruszania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i okresu odpoczynku kierowców;

„czas prowadzenia pojazdu” oznacza czas trwania czynności prowadzenia pojazdu zarejestrowany automatycznie lub półautomatycznie przez urządzenie rejestrujące (tachograf) zainstalowane w pojeździe;

„czas pracy” oznacza czas przeznaczony na: prowadzenie, załadunek i rozładunek, pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, sprzątanie i konserwację techniczną, każdą inną pracę zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów oraz do wypełnienia obowiązków wynikających z przepisów ustawowych lub wykonawczych, bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową; okres, w którym kierowca nie może swobodnie dysponować swoim czasem i zobowiązany jest pozostawać na swoim stanowisku pracy, w gotowości do podjęcia normalnej pracy;

„kierowca pracujący na własny rachunek” oznacza osobę, której głównym zajęciem jest transport drogowy osób lub towarów, na zasadzie wynajmu lub za wynagrodzeniem, która jest uprawniona do pracy na własny rachunek i nie jest związana z pracodawcą umową o pracę ani jakimkolwiek hierarchicznym stosunkiem pracy, która może samodzielnie organizować odnośne czynności pracownicze, której dochód zależy bezpośrednio od wypracowanego zysku, oraz która ma swobodę utrzymywania stosunków zawodowych z wieloma klientami;

„tranzyt” oznacza transport ładunków lub pasażerów przez terytorium innego państwa bez załadunku/rozładunku towarów lub zaokrętowania/wyokrętowania pasażerów;

„przewóz międzynarodowy” oznacza przejazd pojazdu w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w dwóch różnych państwach członkowskich, z tranzytem lub bez tranzytu przez co najmniej jedno państwo członkowskie lub państwo trzecie; bądź przejazd w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w tym samym państwie członkowskim, podczas gdy załadunek/rozładunek towarów lub zaokrętowanie/wyokrętowanie pasażerów odbywa się w innym państwie członkowskim lub w państwie spoza UE;

„przewóz kabotażowy” oznacza krajowy przewóz zarobkowy wykonywany tymczasowo w przyjmujących państwach członkowskich;

„przyjmujące państwo członkowskie” oznacza państwo członkowskie, w którym przewoźnik świadczy usługi, inne niż państwo członkowskie siedziby przewoźnika;

„przewoźnik drogowy osób” oznacza przedsiębiorstwo użytkujące pojazdy silnikowe o odpowiedniej konstrukcji i wyposażeniu przeznaczone do przewozu ponad dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, w celu świadczenia usług przewozu w zamian za opłatę ponoszoną przez osoby przewożone lub przez organizatora transportu;

„przewoźnik drogowy towarów” oznacza przedsiębiorstwo zawodowo związane z zarobkowym transportem drogowym towarów pojazdami silnikowymi lub zespołami pojazdów;

„pracownik delegowany” oznacza pracownika, który przez ograniczony okres wykonuje pracę na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo, w którym zwyczajowo pracuje.

* Powyższe definicje mają zastosowanie do dwóch następujących kwestionariuszy:

1) kwestionariusza na temat czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym,

2) kwestionariusza na temat delegowania pracowników w sektorze transportu drogowego.

  • 28 / 06 / 2018 SCALESCRAPERS – jak skutecznie wspierać scale-upy?
    28 / 06 / 2018 SCALESCRAPERS – jak skutecznie wspierać scale-upy?

    O projekcie System instytucji otoczenia biznesu odgrywa znaczącą rolę w upowszechnianiu nowych technologii i wspiera rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw. Wsparcie ze strony systemu jest w szczególności istotne dla podmiotów w sektorze nowych technologii, takich jak środowisko przedsiębiorstw szybko rozwijających się (skalowalnych). To właśnie tę grupę małych i średnich przedsiębiorstw postrzega się jako kolejną (alternatywną) drogę prowadzącą do wzrostu poziomu innowacyjności regionów Europy. Nadal jednak firmy te natrafiają na liczne przeszkody w procesie swojego rozwoju. W związku z powyższym Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego […]

    czytaj więcej
  • 28 / 06 / 2018 Polskie stoisko na TechCrunch Disrupt, 5-7 września, San Francisco
    28 / 06 / 2018 Polskie stoisko na TechCrunch Disrupt, 5-7 września, San Francisco

    Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaprasza do skorzystania ze stoiska narodowego organizowanego podczas TechCrunch Disrupt w San Francisco, jednego z największych na świecie wydarzeń dedykowanych startupom i innowacyjnym technologiom, w dniach 5-7 września br. Celem organizacji stoiska jest promocja polskiej branży ICT wśród zagranicznych odbiorców. Niezależnie od tego, czy firma jest indywidualnym wystawcą czy zwiedzającym, może skorzystać z różnych form nieodpłatnej promocji na polskim stoisku. Swoje materiały mogą przesyłać również firmy nie biorące osobistego udziału w wydarzeniu. Stoisko zostanie zorganizowane przez […]

    czytaj więcej
  • 26 / 06 / 2018 I TY możesz mieć wpływ na rozwój polskich startupów! – RAPORT POLSKIE STARTUPY 2018
    26 / 06 / 2018 I TY możesz mieć wpływ na rozwój polskich startupów! – RAPORT POLSKIE STARTUPY 2018

    Fundacja Startup Poland rozpoczęła zbieranie danych do 4. ogólnopolskiego raportu o polskich startupach. Coroczne badania stanowią cenne źródło informacji o branży startupowej, a fundacja może lepiej reprezentować interesy startupów w dialogu z inwestorami, dużym biznesem i administracją publiczną. Dlatego, jeżeli Twoja firma działa w obszarze gospodarki cyfrowej, tworzy nowe rozwiązania technologiczne w obszarze IT/ICT bądź zajmuje się przetwarzaniem danych lub technologiami pochodnymi, to zachęcamy Cię do wypełnienia ankiety. Raport POLSKIE STARTUPY jest głównym źródłem wiedzy dla: – inwestorów, – dziennikarzy piszących o startupach, […]

    czytaj więcej
  • 06 / 06 / 2018 Konsultacje społeczne na temat zasad pochodzenia towarów przy eksporcie poza rynek wspólnotowy
    06 / 06 / 2018 Konsultacje społeczne na temat zasad pochodzenia towarów przy eksporcie poza rynek wspólnotowy

    Zapraszamy do udziału w konsultacjach na temat zasad pochodzenia towarów przy eksporcie poza rynek wspólnotowy prowadzonych przez Komisję Europejską, która pracuje obecnie nad narzędziem online do sprawdzenia czy dany przedsiębiorca może skorzystać z zapisów umów o wolnym handlu zawartych pomiędzy UE, a innymi krajami/blokami krajów (np. CETA). Komisja Europejska jest zobowiązana do zapewnienia skutecznej realizacji umów o wolnym handlu zawartych przez UE i ułatwienia unijnym podmiotom gospodarczym, w szczególności MŚP, korzystania z unijnych umów o wolnym handlu. Po zawarciu umowy […]

    czytaj więcej
  • 11 / 05 / 2018 Bezpośrednie loty z Bydgoszczy do Kijowa ruszają już 3 sierpnia!
    11 / 05 / 2018 Bezpośrednie loty z Bydgoszczy do Kijowa ruszają już 3 sierpnia!

    Bezpośrednie loty z Bydgoszczy do Kijowa to świetna okazja, aby odwiedzić stolicę Ukrainy w celach turystycznych czy biznesowych. Nieważne czy na krótki, 4-dniowy city break czy na tygodniowy wypad – w Kijowie na pewno nie będziecie się nudzić. Już od 3 sierpnia 2018 pasażerowie będą mogli skorzystać z nowego, bezpośredniego połączenia Polskich Linii Lotniczych LOT z Bydgoszczy do Kijowa. To kolejne połączenie tego przewoźnika na Ukrainę, po uruchomionych w sierpniu 2017 i cieszących się zainteresowaniem lotach do Lwowa. Pasażerowie do Kijowa będą podróżować samolotami Embraer […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI