Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
12 / 12 / 2016

Konsultacje społeczne z Komisją Europejską delegowanie pracowników w sektorze transportu drogowego

Kontekst unijnych przepisów o pracownikach delegowanych w sektorze transportu drogowego.

Przepisy UE przewidują, że przedsiębiorstwa mają prawo do oferowania swoich usług w innym państwie członkowskim UE i do czasowego delegowania pracowników w celu świadczenia tych usług. Przepisy te obejmują gwarancje służące ochronie praw socjalnych pracowników delegowanych. Maja one zastosowanie do wszystkich sektorów, w tym usług transgranicznego transportu drogowego (wyłączając jedynie marynarkę handlową).

Przepisy w sprawie delegowania pracowników określa dyrektywa 96/71/WE dotycząca delegowania pracowników, zawierająca „podstawowy zestaw” warunków zatrudnienia w „przyjmującym” państwie członkowskim, w szczególności minimalne stawki wynagrodzenia, które muszą być stosowane przez dostawców usług transgranicznych.

Dyrektywa 2014/67/WE w sprawie egzekwowania ustanawia szereg wymogów administracyjnych i środków kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów dotyczących delegowania pracowników (np. minimalnych wynagrodzeń w państwie przyjmującym). Wymogi te obejmują w szczególności obowiązek zgłoszenia delegowania, prowadzenia i przedstawiania do kontroli wszystkich dokumentów dotyczących pracowników delegowanych, w tym odcinków płacowych, a także ustanowienia przedstawiciela w państwie członkowskim, w którym pracownik pracował w kontekście świadczenia usług transgranicznych.

Ankieta dostępna jest TUTAJ.

Po wypełnieniu proszę wysłać ją na adres mailowy: damian.wielewski@tarr.org.pl do dnia: 4 stycznia 2017 r.

Grupa docelowa

Kwestionariusz skierowany jest głównie do przedsiębiorstw sektora transportu drogowego zajmujących się przewozem towarów lub osób. Kwestionariusz nie dotyczy kierowców pracujących na własny rachunek, ponieważ nie są oni objęci przepisami dotyczącymi delegowania pracowników. Odpowiedzi na pytania mogą zostać udzielone przez zarządzającego transportem, właściciela przedsiębiorstwa transportowego, a także przez kierowcę będącego pracownikiem najemnym.

Podczas wypełniania kwestionariusza mogą Państwo skorzystać z definicji* ułatwiających zrozumienie niektórych pojęć:

„regularny tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin;

„okazyjny kierowca” oznacza osobę, która nie jest kierowcą z zawodu, ale okazjonalnie prowadzi pojazdy objęte zakresem prawodawstwa socjalnego (np. mechanik prowadzący pojazdy do myjni samochodowej lub pracownik biurowy prowadzący pojazd do klienta, który ten pojazd wynajął);

„wynagrodzenie w oparciu o wyniki” oznacza wynagrodzenie zależne od przebytej odległości lub ilości przewiezionych towarów, o ile sposób zapłaty jest tego rodzaju, iż nie zagraża to bezpieczeństwu na drodze i nie zachęca do naruszania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i okresu odpoczynku kierowców;

„czas prowadzenia pojazdu” oznacza czas trwania czynności prowadzenia pojazdu zarejestrowany automatycznie lub półautomatycznie przez urządzenie rejestrujące (tachograf) zainstalowane w pojeździe;

„czas pracy” oznacza czas przeznaczony na: prowadzenie, załadunek i rozładunek, pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, sprzątanie i konserwację techniczną, każdą inną pracę zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów oraz do wypełnienia obowiązków wynikających z przepisów ustawowych lub wykonawczych, bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową; okres, w którym kierowca nie może swobodnie dysponować swoim czasem i zobowiązany jest pozostawać na swoim stanowisku pracy, w gotowości do podjęcia normalnej pracy;

„kierowca pracujący na własny rachunek” oznacza osobę, której głównym zajęciem jest transport drogowy osób lub towarów, na zasadzie wynajmu lub za wynagrodzeniem, która jest uprawniona do pracy na własny rachunek i nie jest związana z pracodawcą umową o pracę ani jakimkolwiek hierarchicznym stosunkiem pracy, która może samodzielnie organizować odnośne czynności pracownicze, której dochód zależy bezpośrednio od wypracowanego zysku, oraz która ma swobodę utrzymywania stosunków zawodowych z wieloma klientami;

„tranzyt” oznacza transport ładunków lub pasażerów przez terytorium innego państwa bez załadunku/rozładunku towarów lub zaokrętowania/wyokrętowania pasażerów;

„przewóz międzynarodowy” oznacza przejazd pojazdu w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w dwóch różnych państwach członkowskich, z tranzytem lub bez tranzytu przez co najmniej jedno państwo członkowskie lub państwo trzecie; bądź przejazd w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w tym samym państwie członkowskim, podczas gdy załadunek/rozładunek towarów lub zaokrętowanie/wyokrętowanie pasażerów odbywa się w innym państwie członkowskim lub w państwie spoza UE;

„przewóz kabotażowy” oznacza krajowy przewóz zarobkowy wykonywany tymczasowo w przyjmujących państwach członkowskich;

„przyjmujące państwo członkowskie” oznacza państwo członkowskie, w którym przewoźnik świadczy usługi, inne niż państwo członkowskie siedziby przewoźnika;

„przewoźnik drogowy osób” oznacza przedsiębiorstwo użytkujące pojazdy silnikowe o odpowiedniej konstrukcji i wyposażeniu przeznaczone do przewozu ponad dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, w celu świadczenia usług przewozu w zamian za opłatę ponoszoną przez osoby przewożone lub przez organizatora transportu;

„przewoźnik drogowy towarów” oznacza przedsiębiorstwo zawodowo związane z zarobkowym transportem drogowym towarów pojazdami silnikowymi lub zespołami pojazdów;

„pracownik delegowany” oznacza pracownika, który przez ograniczony okres wykonuje pracę na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo, w którym zwyczajowo pracuje.

* Powyższe definicje mają zastosowanie do dwóch następujących kwestionariuszy:

1) kwestionariusza na temat czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym,

2) kwestionariusza na temat delegowania pracowników w sektorze transportu drogowego.

  • 10 / 09 / 2019 Finał programu SharOn Academy – DemoDay już 15 października
    10 / 09 / 2019 Finał programu SharOn Academy – DemoDay już 15 października

    Sharon DemoDay jest wydarzeniem podsumowującym prowadzony od marca tego roku program akceleracyjny Sharon Academy. Do programu zgłosiło się 55 zespołów tworzących projekty startupów w obszarze gospodarki współdzielenia. Spośród nich, 47 zaprosiliśmy na Pitch Contest. Wreszcie, do głównej części programu przeszły 23 zespoły. Pod koniec maja wzięły one udział w warsztatach bootcamp, podczas których dopracowywały swoje projekty pod okiem profesjonalistów. W okresie od bootcampu do pierwszej połowy września, zespoły te miały ponadto możliwość wzięcia udziału w mentoringu z wybranymi przez siebie […]

    czytaj więcej
  • 05 / 09 / 2019 Zapraszamy przedsiębiorców i naukowców do składania propozycji innowacyjnych produktów, usług i technologii w XI edycji konkursu Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw
    05 / 09 / 2019 Zapraszamy przedsiębiorców i naukowców do składania propozycji innowacyjnych produktów, usług i technologii w XI edycji konkursu Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw

    ADRESACI KONKURSU W konkursie mogą wziąć udział mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z  regionu, przedsiębiorstwa akademickie oraz jednostki naukowe/zespoły badawcze, które mogą poszczycić się sukcesami w opracowaniu lub wdrożeniu innowacyjnej technologii, produktu lub usługi. Oceniane są projekty nie starsze niż 2 pełne lata kalendarzowe poprzedzające dzień zgłoszenia do konkursu. IDEA KONKURSU promowanie i wyróżnienie przedsiębiorstw z województwa kujawsko-pomorskiego bazujących na wiedzy, innowacji oraz nowoczesnych technologiach; wspieranie innowacyjnych przedsięwzięć naukowo-badawczych oraz współpracy przedsiębiorców z jednostkami naukowymi; promocja inteligentnych specjalizacji województwa kujawsko-pomorskiego; […]

    czytaj więcej
  • 03 / 09 / 2019 Ruszyła piąta edycja największego badania polskich startupów!
    03 / 09 / 2019 Ruszyła piąta edycja największego badania polskich startupów!

    Zbieranie ankiet potrwa do połowy września Rok 2019 wedle wielu doniesień ma okazać się przełomowy dla branży startupowej. Już po dwóch pierwszych kwartałach widać wyraźnie, że polskim spółkom technologicznym udaje się pozyskiwać znacząco wyższe rundy inwestycyjne. Mowa jednak o liderach rynku. Jakie trendy dominują w całej branży? Jakie są najpoważniejsze bariery stojące na drodze do technologicznego rozwoju? Startup Poland – największy, polski think tank technologiczny, już po raz piąty zbada kompleksowo polski rynek startupowy. Efektem badania będzie publikowany pod koniec […]

    czytaj więcej
  • 29 / 08 / 2019 Wyższe limity dofinansowania usług rozwojowych
    29 / 08 / 2019 Wyższe limity dofinansowania usług rozwojowych

    W dniu 28 sierpnia br. ogłosiliśmy kolejny nabór wniosków o udzielenie wsparcia na usługi rozwojowe w ramach Regionalnego Funduszu Szkoleniowego. Szczególnie zachęcamy do aplikowania małe i średnie przedsiębiorstwa, dla których zwiększono maksymalną wartość dofinansowania odpowiednio do 30 000 zł oraz 70 000 zł. W celu przygotowania wniosku zapraszamy do zapoznania się z dokumentacją konkursową na stronie: https://uslugirozwojowe.tarr.org.pl/aktualnosc-62-ogloszenie_o_naborze_wnioskow_nr_15_09.html Nasi konsultanci dostępni pod numerem telefonu 056 699 54 97 oraz 056 699 54 92 chętnie odpowiedzą na wszystkie pytania.

    czytaj więcej
  • 19 / 08 / 2019 Oferta inwestycyjna TARR S.A.
    19 / 08 / 2019 Oferta inwestycyjna TARR S.A.

    Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. przedstawia ofertę sprzedaży atrakcyjnych terenów inwestycyjnych zlokalizowanych w południowo-zachodniej części Torunia w rejonie ulicy Gen. W. Andersa, Poznańskiej oraz trasy S-10. To propozycja dla inwestorów z sektora MŚP zainteresowanych prowadzeniem usług, produkcji, składów, czy magazynów. Oferowane grunty należą do strefy Toruńskiego Parku Technologicznego, która w tej lokalizacji obejmuje obszar  o powierzchni 16,83 ha podzielony na 33 działki. Grunty posiadają kompleksowe uzbrojenie w drogi i niezbędne sieci. Są niezabudowane i niezagospodarowane. W pierwszym etapie przewidziano licytację 10 działek o łącznej powierzchni 5,46 ha. Więcej informacji znajduje się na stronie OFERTA INWESTYCYJNA TARR […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI