Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
12 / 12 / 2016

Konsultacje społeczne z Komisją Europejską delegowanie pracowników w sektorze transportu drogowego

Kontekst unijnych przepisów o pracownikach delegowanych w sektorze transportu drogowego.

Przepisy UE przewidują, że przedsiębiorstwa mają prawo do oferowania swoich usług w innym państwie członkowskim UE i do czasowego delegowania pracowników w celu świadczenia tych usług. Przepisy te obejmują gwarancje służące ochronie praw socjalnych pracowników delegowanych. Maja one zastosowanie do wszystkich sektorów, w tym usług transgranicznego transportu drogowego (wyłączając jedynie marynarkę handlową).

Przepisy w sprawie delegowania pracowników określa dyrektywa 96/71/WE dotycząca delegowania pracowników, zawierająca „podstawowy zestaw” warunków zatrudnienia w „przyjmującym” państwie członkowskim, w szczególności minimalne stawki wynagrodzenia, które muszą być stosowane przez dostawców usług transgranicznych.

Dyrektywa 2014/67/WE w sprawie egzekwowania ustanawia szereg wymogów administracyjnych i środków kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów dotyczących delegowania pracowników (np. minimalnych wynagrodzeń w państwie przyjmującym). Wymogi te obejmują w szczególności obowiązek zgłoszenia delegowania, prowadzenia i przedstawiania do kontroli wszystkich dokumentów dotyczących pracowników delegowanych, w tym odcinków płacowych, a także ustanowienia przedstawiciela w państwie członkowskim, w którym pracownik pracował w kontekście świadczenia usług transgranicznych.

Ankieta dostępna jest TUTAJ.

Po wypełnieniu proszę wysłać ją na adres mailowy: damian.wielewski@tarr.org.pl do dnia: 4 stycznia 2017 r.

Grupa docelowa

Kwestionariusz skierowany jest głównie do przedsiębiorstw sektora transportu drogowego zajmujących się przewozem towarów lub osób. Kwestionariusz nie dotyczy kierowców pracujących na własny rachunek, ponieważ nie są oni objęci przepisami dotyczącymi delegowania pracowników. Odpowiedzi na pytania mogą zostać udzielone przez zarządzającego transportem, właściciela przedsiębiorstwa transportowego, a także przez kierowcę będącego pracownikiem najemnym.

Podczas wypełniania kwestionariusza mogą Państwo skorzystać z definicji* ułatwiających zrozumienie niektórych pojęć:

„regularny tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin;

„okazyjny kierowca” oznacza osobę, która nie jest kierowcą z zawodu, ale okazjonalnie prowadzi pojazdy objęte zakresem prawodawstwa socjalnego (np. mechanik prowadzący pojazdy do myjni samochodowej lub pracownik biurowy prowadzący pojazd do klienta, który ten pojazd wynajął);

„wynagrodzenie w oparciu o wyniki” oznacza wynagrodzenie zależne od przebytej odległości lub ilości przewiezionych towarów, o ile sposób zapłaty jest tego rodzaju, iż nie zagraża to bezpieczeństwu na drodze i nie zachęca do naruszania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i okresu odpoczynku kierowców;

„czas prowadzenia pojazdu” oznacza czas trwania czynności prowadzenia pojazdu zarejestrowany automatycznie lub półautomatycznie przez urządzenie rejestrujące (tachograf) zainstalowane w pojeździe;

„czas pracy” oznacza czas przeznaczony na: prowadzenie, załadunek i rozładunek, pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, sprzątanie i konserwację techniczną, każdą inną pracę zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów oraz do wypełnienia obowiązków wynikających z przepisów ustawowych lub wykonawczych, bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową; okres, w którym kierowca nie może swobodnie dysponować swoim czasem i zobowiązany jest pozostawać na swoim stanowisku pracy, w gotowości do podjęcia normalnej pracy;

„kierowca pracujący na własny rachunek” oznacza osobę, której głównym zajęciem jest transport drogowy osób lub towarów, na zasadzie wynajmu lub za wynagrodzeniem, która jest uprawniona do pracy na własny rachunek i nie jest związana z pracodawcą umową o pracę ani jakimkolwiek hierarchicznym stosunkiem pracy, która może samodzielnie organizować odnośne czynności pracownicze, której dochód zależy bezpośrednio od wypracowanego zysku, oraz która ma swobodę utrzymywania stosunków zawodowych z wieloma klientami;

„tranzyt” oznacza transport ładunków lub pasażerów przez terytorium innego państwa bez załadunku/rozładunku towarów lub zaokrętowania/wyokrętowania pasażerów;

„przewóz międzynarodowy” oznacza przejazd pojazdu w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w dwóch różnych państwach członkowskich, z tranzytem lub bez tranzytu przez co najmniej jedno państwo członkowskie lub państwo trzecie; bądź przejazd w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w tym samym państwie członkowskim, podczas gdy załadunek/rozładunek towarów lub zaokrętowanie/wyokrętowanie pasażerów odbywa się w innym państwie członkowskim lub w państwie spoza UE;

„przewóz kabotażowy” oznacza krajowy przewóz zarobkowy wykonywany tymczasowo w przyjmujących państwach członkowskich;

„przyjmujące państwo członkowskie” oznacza państwo członkowskie, w którym przewoźnik świadczy usługi, inne niż państwo członkowskie siedziby przewoźnika;

„przewoźnik drogowy osób” oznacza przedsiębiorstwo użytkujące pojazdy silnikowe o odpowiedniej konstrukcji i wyposażeniu przeznaczone do przewozu ponad dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, w celu świadczenia usług przewozu w zamian za opłatę ponoszoną przez osoby przewożone lub przez organizatora transportu;

„przewoźnik drogowy towarów” oznacza przedsiębiorstwo zawodowo związane z zarobkowym transportem drogowym towarów pojazdami silnikowymi lub zespołami pojazdów;

„pracownik delegowany” oznacza pracownika, który przez ograniczony okres wykonuje pracę na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo, w którym zwyczajowo pracuje.

* Powyższe definicje mają zastosowanie do dwóch następujących kwestionariuszy:

1) kwestionariusza na temat czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym,

2) kwestionariusza na temat delegowania pracowników w sektorze transportu drogowego.

  • 17 / 04 / 2019 Badanie ewaluacyjne satysfakcji z usług świadczonych przez ośrodki Enterprise Europe Network
    17 / 04 / 2019 Badanie ewaluacyjne satysfakcji z usług świadczonych przez ośrodki Enterprise Europe Network

    Zapraszamy do udziału w badaniu satysfakcji z usług świadczonych przez ośrodki Enterprise Europe Network. Celem badania zleconego przez Komisję Europejską  i realizowanego przez Agencję Wykonawczą ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw jest pozyskanie od Państwa opinii na temat współpracy z naszymi ośrodkami w latach 2017 – 2018. Opinie te są dla nas niezwykle ważne gdyż pozwalają nam podnosić jakość naszych działań na rzecz małych i średnich firm.  Prosimy o wypełnienie poniższej ankiety (nie powinno to zająć więcej niż 5 minut).   […]

    czytaj więcej
  • 12 / 04 / 2019 Trwa nabór do SharOn Academy – zgłoś swój pomysł dla ekonomii wspóldzielenia!
    12 / 04 / 2019 Trwa nabór do SharOn Academy – zgłoś swój pomysł dla ekonomii wspóldzielenia!

    1 kwietnia wystartował nabór do „SharOn Academy” – międzynarodowego programu akceleracyjnego ukierunkowanego na rozwijanie pomysłów dla ekonomii współdzielenia. Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego realizuje go w partnerstwie z 5 europejskimi państwami Bułgarią, Estonią, Słowacją i Włochami. Program skierowany jest do Startupów posiadających wersję alfa lub beta projektu wpisującego się w  założenia sharing economy. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych. Nie ma tu limitów geograficznych – zgłosić mogą się zespoły z całej Polski. Czym jest sharing economy? Ekonomia współdzielenia (ang. sharing economy) jest nowym zjawiskiem związanym z technologiami cyfrowymi, które wpływają na tworzenie się nowych modeli […]

    czytaj więcej
  • 11 / 04 / 2019 Od VR przez Predictive Maintenance po Digital Twin. Hannover Messe 2019 za nami
    11 / 04 / 2019 Od VR przez Predictive Maintenance po Digital Twin. Hannover Messe 2019 za nami

    6,5 tys. wystawców z 75 krajów na 227 tys. m2 powierzchni, 215 tys. zwiedzających i 6,5 mln! kontaktów biznesowych. To tylko kilka liczb podsumowujących tegoroczną edycję największych europejskich targów przemysłowych, czyli Hannover Messe (1-5.04.2019). Tegoroczna impreza odbywała się pod hasłem „Uczyń transformację cyfrową namacalną”. Czy rzeczywiście można było dotknąć nowych trendów kryjących się pod Przemysłem 4.0? W naszej opinii zdecydowanie tak! Targowe trendy: IoT, VR, AR, AI, Digital Twin… Na targach mogliśmy nie tylko oglądać, ale także doświadczać rozwiązań z […]

    czytaj więcej
  • 05 / 04 / 2019 Badanie ankietowe – armatorzy/właściciele statków oraz członkowie załóg
    05 / 04 / 2019 Badanie ankietowe – armatorzy/właściciele statków oraz członkowie załóg

    Enterprise Europe Network przy Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego zachęca Państwa do udziału w realizowanym na zlecenie Komisji Europejskiej, badaniu ankietowym SME PANEL, którego celem jest zebranie opinii od firm z sektora MŚP działających w branży transportu śródlądowego, związanych z oceną planowanych regulacji dotyczących narzędzi cyfrowych przeznaczonych w transporcie śródlądowym oraz z wpływem obecnych przepisów na Państwa przedsiębiorstwo. Badanie to stanowi część niezależnego, zewnętrznego badania mającego na celu wsparcie Komisji Europejskiej w ocenie wpływu regulacji dotyczących narzędzi cyfrowych na żeglugę śródlądową. […]

    czytaj więcej
  • 27 / 03 / 2019 Startuje SharOn Academy – program akceleracyjny dedykowany ekonomii współdzielenia
    27 / 03 / 2019 Startuje SharOn Academy – program akceleracyjny dedykowany ekonomii współdzielenia

    Już w kwietniu rozpocznie się nabór do „SharOn Academy” – międzynarodowego programu akceleracyjnego. Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego realizuje go w partnerstwie z 5 europejskimi państwami Bułgarią, Estonią, Słowacją i Włochami. Program skierowany jest do Startupów posiadających wersję alfa lub beta projektu wpisującego się w  założenia sharing economy. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych. Nie ma tu limitów geograficznych – zgłosić mogą się zespoły z całej Polski. Dzięki udziałowi w programie, startupy będą miały okazję zdobyć nowe kompetencje i umiejętności, dzięki którym rozwiną swoje firmy, nowe produkty i usługi. Czym jest sharing economy? Ekonomia współdzielenia (ang. sharing economy) jest […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI