Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
12 / 12 / 2016

Konsultacje społeczne z Komisją Europejską delegowanie pracowników w sektorze transportu drogowego

Kontekst unijnych przepisów o pracownikach delegowanych w sektorze transportu drogowego.

Przepisy UE przewidują, że przedsiębiorstwa mają prawo do oferowania swoich usług w innym państwie członkowskim UE i do czasowego delegowania pracowników w celu świadczenia tych usług. Przepisy te obejmują gwarancje służące ochronie praw socjalnych pracowników delegowanych. Maja one zastosowanie do wszystkich sektorów, w tym usług transgranicznego transportu drogowego (wyłączając jedynie marynarkę handlową).

Przepisy w sprawie delegowania pracowników określa dyrektywa 96/71/WE dotycząca delegowania pracowników, zawierająca „podstawowy zestaw” warunków zatrudnienia w „przyjmującym” państwie członkowskim, w szczególności minimalne stawki wynagrodzenia, które muszą być stosowane przez dostawców usług transgranicznych.

Dyrektywa 2014/67/WE w sprawie egzekwowania ustanawia szereg wymogów administracyjnych i środków kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów dotyczących delegowania pracowników (np. minimalnych wynagrodzeń w państwie przyjmującym). Wymogi te obejmują w szczególności obowiązek zgłoszenia delegowania, prowadzenia i przedstawiania do kontroli wszystkich dokumentów dotyczących pracowników delegowanych, w tym odcinków płacowych, a także ustanowienia przedstawiciela w państwie członkowskim, w którym pracownik pracował w kontekście świadczenia usług transgranicznych.

Ankieta dostępna jest TUTAJ.

Po wypełnieniu proszę wysłać ją na adres mailowy: damian.wielewski@tarr.org.pl do dnia: 4 stycznia 2017 r.

Grupa docelowa

Kwestionariusz skierowany jest głównie do przedsiębiorstw sektora transportu drogowego zajmujących się przewozem towarów lub osób. Kwestionariusz nie dotyczy kierowców pracujących na własny rachunek, ponieważ nie są oni objęci przepisami dotyczącymi delegowania pracowników. Odpowiedzi na pytania mogą zostać udzielone przez zarządzającego transportem, właściciela przedsiębiorstwa transportowego, a także przez kierowcę będącego pracownikiem najemnym.

Podczas wypełniania kwestionariusza mogą Państwo skorzystać z definicji* ułatwiających zrozumienie niektórych pojęć:

„regularny tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin;

„okazyjny kierowca” oznacza osobę, która nie jest kierowcą z zawodu, ale okazjonalnie prowadzi pojazdy objęte zakresem prawodawstwa socjalnego (np. mechanik prowadzący pojazdy do myjni samochodowej lub pracownik biurowy prowadzący pojazd do klienta, który ten pojazd wynajął);

„wynagrodzenie w oparciu o wyniki” oznacza wynagrodzenie zależne od przebytej odległości lub ilości przewiezionych towarów, o ile sposób zapłaty jest tego rodzaju, iż nie zagraża to bezpieczeństwu na drodze i nie zachęca do naruszania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i okresu odpoczynku kierowców;

„czas prowadzenia pojazdu” oznacza czas trwania czynności prowadzenia pojazdu zarejestrowany automatycznie lub półautomatycznie przez urządzenie rejestrujące (tachograf) zainstalowane w pojeździe;

„czas pracy” oznacza czas przeznaczony na: prowadzenie, załadunek i rozładunek, pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, sprzątanie i konserwację techniczną, każdą inną pracę zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów oraz do wypełnienia obowiązków wynikających z przepisów ustawowych lub wykonawczych, bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową; okres, w którym kierowca nie może swobodnie dysponować swoim czasem i zobowiązany jest pozostawać na swoim stanowisku pracy, w gotowości do podjęcia normalnej pracy;

„kierowca pracujący na własny rachunek” oznacza osobę, której głównym zajęciem jest transport drogowy osób lub towarów, na zasadzie wynajmu lub za wynagrodzeniem, która jest uprawniona do pracy na własny rachunek i nie jest związana z pracodawcą umową o pracę ani jakimkolwiek hierarchicznym stosunkiem pracy, która może samodzielnie organizować odnośne czynności pracownicze, której dochód zależy bezpośrednio od wypracowanego zysku, oraz która ma swobodę utrzymywania stosunków zawodowych z wieloma klientami;

„tranzyt” oznacza transport ładunków lub pasażerów przez terytorium innego państwa bez załadunku/rozładunku towarów lub zaokrętowania/wyokrętowania pasażerów;

„przewóz międzynarodowy” oznacza przejazd pojazdu w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w dwóch różnych państwach członkowskich, z tranzytem lub bez tranzytu przez co najmniej jedno państwo członkowskie lub państwo trzecie; bądź przejazd w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w tym samym państwie członkowskim, podczas gdy załadunek/rozładunek towarów lub zaokrętowanie/wyokrętowanie pasażerów odbywa się w innym państwie członkowskim lub w państwie spoza UE;

„przewóz kabotażowy” oznacza krajowy przewóz zarobkowy wykonywany tymczasowo w przyjmujących państwach członkowskich;

„przyjmujące państwo członkowskie” oznacza państwo członkowskie, w którym przewoźnik świadczy usługi, inne niż państwo członkowskie siedziby przewoźnika;

„przewoźnik drogowy osób” oznacza przedsiębiorstwo użytkujące pojazdy silnikowe o odpowiedniej konstrukcji i wyposażeniu przeznaczone do przewozu ponad dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, w celu świadczenia usług przewozu w zamian za opłatę ponoszoną przez osoby przewożone lub przez organizatora transportu;

„przewoźnik drogowy towarów” oznacza przedsiębiorstwo zawodowo związane z zarobkowym transportem drogowym towarów pojazdami silnikowymi lub zespołami pojazdów;

„pracownik delegowany” oznacza pracownika, który przez ograniczony okres wykonuje pracę na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo, w którym zwyczajowo pracuje.

* Powyższe definicje mają zastosowanie do dwóch następujących kwestionariuszy:

1) kwestionariusza na temat czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym,

2) kwestionariusza na temat delegowania pracowników w sektorze transportu drogowego.

  • 09 / 01 / 2019 Akademia Menadżera Innowacji
    09 / 01 / 2019 Akademia Menadżera Innowacji

    Przedsiębiorstwa zainteresowane udziałem w pierwszym w Polsce programie szkoleniowo-doradczym „Akademia Menadżera Innowacji” mogą zgłaszać się do PARP. Projekt skierowany jest do firm, które chcą zwiększyć swoją innowacyjność i konkurencyjność na rynku, nauczyć się nowoczesnego zarządzania oraz wdrażania innowacji. Akademia Menadżera Innowacji (AMI) to program kierowany do kadry zarządzającej firm, który powstał we współpracy z najlepszymi praktykami biznesu. W wyniku udziału firm w AMI, przygotowane zostaną projekty wdrożeniowe odpowiadające na zdiagnozowane w przedsiębiorstwie potrzeby z zakresu innowacyjności, takie jak np. zarzadzanie […]

    czytaj więcej
  • 24 / 12 / 2018 Sprawdź, jak otrzymać wsparcie finansowe dzięki Kujawsko-Pomorskiemu Funduszowi Rozwoju
    24 / 12 / 2018 Sprawdź, jak otrzymać wsparcie finansowe dzięki Kujawsko-Pomorskiemu Funduszowi Rozwoju

    Firmy prowadzące działalność na terenie województwa kujawsko-pomorskiego mogą otrzymać wsparcie w wysokości nawet do 1 miliona zł na zakup nieruchomości. Twoja firma też może liczyć na taką pomoc!  Nie mieścisz się w obecnym biurze? Chcesz kupić nową nieruchomość, zbudować magazyn, zyskać przestrzeń, w której Twoja firma będzie mogła dalej się rozwijać? Właśnie z myślą o takich przedsiębiorcach Kujawsko-Pomorski Fundusz Rozwoju sp. z o.o. przygotował pożyczkę inwestycyjną na nieruchomości. Dzięki zastrzykowi gotówki będziesz mógł zwiększyć komfort swój i pracowników, zainwestować, rozwijać firmę oraz rozszerzać zakres jej działalności. Na tego typu wsparcie mogą liczyć mikro, mali i średni przedsiębiorcy. Pożyczkę […]

    czytaj więcej
  • 21 / 12 / 2018 Jak otrzymać pożyczkę na preferencyjnych warunkach dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw?
    21 / 12 / 2018 Jak otrzymać pożyczkę na preferencyjnych warunkach dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw?

    Do tej pory dzięki działalności KPFR wsparcie w postaci pożyczek otrzymało już 118 przedsiębiorców z naszego województwa. Twoja firma też może dołączyć do tego grona! Dzięki pomocy KPFR firmy prowadzące działalność na terenie województwa kujawsko-pomorskiego mogą otrzymać na rozwój nawet 2 mln zł! Wsparcie w postaci pożyczki inwestycyjnej dostaną ci przedsiębiorcy, którzy planują wdrożenie w firmie nowych rozwiązań, zakup nowoczesnego sprzętu, modernizację produkcji, adaptację pomieszczeń czy wyposażenie nowych stanowisk pracy. – Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa są bazą rozwoju gospodarczego w naszym regionie. Oferta Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Rozwoju i współpracujących z nim partnerów to propozycja skrojona na miarę potrzeb dynamicznych […]

    czytaj więcej
  • 18 / 12 / 2018 Sprawdź, jak otrzymać wsparcie dzięki KPFR
    18 / 12 / 2018 Sprawdź, jak otrzymać wsparcie dzięki KPFR

    Prowadzisz rozwojowy biznes i myślisz o poszerzeniu skali swojej działalności, ale brakuje Ci na to środków? Właśnie z myślą o takich przedsiębiorcach KPFR przygotował ofertę pożyczek inwestycyjnych. Pożyczki inwestycyjne skierowane są do firm, które planują m.in. zakup maszyn i urządzeń, nowego wyposażenia i pojazdów a także remonty i adaptacje budynków. Od początku roku z takiej pomocy skorzystało już 140 przedsiębiorców z naszego regionu. Wśród nich znalazło się m.in. przedsiębiorstwo wielobranżowe Danstal. – Dzięki pożyczkom unijnym poczyniliśmy inwestycje, zwiększyliśmy zdolności produkcyjne i poszerzyliśmy działalność firmy. Dotacja to długi proces i skomplikowana dokumentacja, a atutem pożyczki jest to, że wspiera normalne biznesowe działania i inwestycje. Warunki […]

    czytaj więcej
  • 17 / 12 / 2018 Relacja filmowa z Forum Ekspansji Internetu Rzeczy 2018
    17 / 12 / 2018 Relacja filmowa z Forum Ekspansji Internetu Rzeczy 2018

    Kolejna edycja Forum Ekspansji Internetu Rzeczy już za nami! Udostępniamy Wam krótką relację filmową z wydarzenia: Zachęcamy również do obejrzenia zdjęć z Forum: Fotogaleria

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI