Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
15 / 04 / 2020

Toruń dla przedsiębiorców – pełen pakiet

Toruńscy przedsiębiorcy, którzy zostali najmocniej dotknięci ograniczeniami w prowadzeniu działalności gospodarczej, w związku z ogłoszeniem na obszarze całego kraju stanu zagrożenia epidemicznego oraz stanu epidemii, mogą ubiegać się o pomoc ze strony miasta w ramach programu „Toruń dla przedsiębiorców”.

Przedsiębiorcy, którzy wykażą, że na skutek ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego oraz stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 zostali dotknięci ograniczeniami w prowadzeniu działalności gospodarczej,
a w szczególności utracili możliwość zarobkowania, mogą ubiegać się o:

  1. odraczanie na okres od 3 do 6 miesięcy, nie dłużej niż do 30 września 2020 r., terminów płatności:

– podatku od nieruchomości

– czynszów za najem lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miasta Toruń, którymi administruje Zakład Gospodarki Mieszkaniowej.

Odroczenie dotyczy należności, dla których termin zapłaty nie upłynął

  1. rozkładanie na raty, z terminem płatności ostatniej raty maksymalnie do 15 grudnia 2020 r., należności z tytułu:

– podatku od nieruchomości

– podatku od środków transportowych

– opłat za dzierżawę oraz użytkowanie wieczyste

– czynszów za najem lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miasta Toruń, którymi administruje Zakład Gospodarki Mieszkaniowej

Rozłożenie na raty dotyczy należności, dla których termin zapłaty upłynął.

Na podstawie art. 57 §7 ustawy Ordynacja podatkowa i art. 59 ustawy o finansach publicznych od odroczonych i rozłożonych na raty należności podatkowych naliczana jest opłata prolongacyjna w wysokości 4% w skali roku, od należności niepodatkowych odsetki w wysokości stopy redyskonta weksli (aktualnie 1,05%) w skali roku.

Ponadto, przedsiębiorcy będący najemcami i prowadzący działalność w lokalach użytkowych, którymi gospodaruje Zakład Gospodarki Mieszkaniowej i którzy dokonali zamknięcia lokalu dla bezpośredniej obsługi klientów w okresie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz w okresie zamknięcia odnotowali spadek przychodów z działalności wynoszący nie mniej, niż 50% przychodów uzyskanych w analogicznym okresie roku poprzedniego będą mogli ubiegać się o umorzenie części lub całości należności z tytułu czynszu najmu.

Zgodnie z przepisami decyzje dotyczące umorzeń mogą być podejmowane na podstawie ogólnej oceny sytuacji finansowej przedsiębiorcy, która wykaże brak możliwości zapłaty w dającej się przewidzieć przyszłości. Z uwagi na fakt, że zakłócenia w gospodarce spowodowane pandemią wirusa SARS-CoV-2 mają charakter nagły, analiza sytuacji finansowej przedsiębiorców dokonywana w niedługim czasie po wystąpieniu tych zakłóceń, może w większości przypadków nie wykazać ich wpływu na kondycję ekonomiczną przedsiębiorców. Z tych przyczyn, w pierwszej kolejności zastosowanie znajdą ulgi w postaci odroczenia terminów płatności lub rozłożenia na raty. Uzyskanie ulgi w postaci odroczenia terminu lub rozłożenia na raty nie przekreśla późniejszej możliwości umorzenia należności, jeśli ich zapłata w ustalonych tak terminach okaże się jednak niemożliwa.

  1. Wnioski o umorzenie należności z tytułu czynszu najmu lokali użytkowych
  • wnioski o umorzenie należy składać po odwołaniu stanu epidemii;
  • wnioski o umorzenie mogą składać przedsiębiorcy, będący najemcami oraz prowadzący w wynajmowanych lokalach działalność, w szczególności określoną w §6 ust. 1 i 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 491) w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej stanu epidemii oraz dokonali w okresie od 16 marca 2020 r. do dnia odwołania stanu epidemii, zamknięcia lokalu w zakresie bezpośredniej obsługi klientów;
  • fakt zamknięcia lokalu ze wskazaniem daty zamknięcia należy niezwłocznie zgłosić do Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej drogą mailową na adres lub za pośrednictwem operatora pocztowego na adres Zakładu przy ul. Grudziądzkiej 159 B, z zastrzeżeniem pkt 4. Zgłoszenie jest warunkiem niezbędnym do uzyskania umorzenia;
  • umorzenie dotyczyć może wyłącznie należności z tytułu czynszu wraz z odsetkami (za opóźnienie w zapłacie lub za wcześniejsze odroczenie lub rozłożenie na raty). Umorzenie nie obejmuje opłat za media oraz opłat eksploatacyjnych i zaliczek na fundusz remontowy, jeśli lokal znajduje się w zasobach wspólnot mieszkaniowych;
  • umorzenie czynszu może nastąpić w wysokości nie przekraczającej:
    – 50% należności za pierwszy miesiąc kalendarzowy, w którym lokal będzie zamknięty,
    – 75% należności za drugi miesiąc kalendarzowy, w którym lokal będzie zamknięty,
    – 100% należności za trzeci miesiąc kalendarzowy (i ewentualnie kolejne), w którym lokal będzie zamknięty,

przy czym za datę zamknięcia lokalu przyjmuje się datę wskazaną w zgłoszeniu do ZGM – dokonanym zgodnie z pkt 3;

  • w przypadku, gdy okres zamknięcia lokalu będzie krótszy niż miesiąc kalendarzowy, ulgi, o jakich mowa w pkt 6 lit a-c, rozliczane będą proporcjonalnie do liczby dni zamknięcia lokalu w miesiącu, za który przyznana będzie ulga;
  • umorzenie odsetek może nastąpić w wysokości do 100% należnej kwoty niezależnie od okresu, na jaki został zamknięty lokal;
  • niezbędne dla uzyskania umorzenia na powyższych warunkach jest: uzasadnienie ważnego interesu wnioskodawcy lub interesu publicznego (przy czym przez ważny interes wnioskodawcy lub interes publiczny należy rozumieć odpowiednio sytuacje, w których wskutek płatności czynszu doszłoby do zagrożenia dalszej działalności wnioskodawcy lub naruszenia wartości społecznych typu brak możliwości wypłacenia należnego wynagrodzenia pracownikom).

Wnioski o wszelkie ulgi, tj. odroczenie terminu, rozłożenie na raty oraz umorzenie płatności, będą rozpatrywane indywidualnie z uwzględnieniem zasad przyznawania pomocy publicznej. Wnioski rozpatrywane będą w pierwszej kolejności, bez zbędnej zwłoki i przy zastosowaniu uproszczonej metody oceny sytuacji finansowej przedsiębiorcy.

Wnioski o ulgi można składać:
1. dotyczące czynszu w lokalach użytkowych:
– w formie elektronicznej poprzez skrzynkę podawczą E-PUAP
– w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym drogą mailową na adres:
– w formie pisemnej za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, 87-100 Toruń, ul. Grudziądzka 159 B,
– w formie pisemnej w Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta Torunia przy ul. Wały gen. Sikorskiego 8 i ul. Grudziądzkiej 156 B
2. dotyczące pozostałych należności:
– w formie elektronicznej poprzez skrzynkę podawczą E-PUAP
– w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym drogą mailową na adres: pomocfirmie@um.torun.pl lub kontakt@torun.direct
– w formie pisemnej za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: Urząd Miasta Torunia, 87-100 Toruń, ul. Wały gen. Sikorskiego 8;
– w formie pisemnej w Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta Torunia przy ul. Wały gen. Sikorskiego 8 i ul. Grudziądzkiej 156 B.

Formularze wniosków o przyznanie ulg wraz z załącznikami i wykazem dokumentów, które należy złożyć wraz z wnioskiem do pobrania tutaj:

Wniosek o umorzenie czynszu

Wniosek o odroczenie lub raty w podatkach

Wniosek o odroczenie lub raty dot. należności niepodatkowych

  • 13 / 08 / 2020 Cyberbezpieczeństwo w firmie: ankieta
    13 / 08 / 2020 Cyberbezpieczeństwo w firmie: ankieta

    Epidemia COVID-19 dla firm, oprócz wywołania szeregu negatywnych skutków, zwiększyła również rolę Internetu w realizacji sprzedaży, zabezpieczeniu dostaw, w promocji i komunikacji: z klientami oraz wewnątrz organizacji. Obecnie wiele spośród tych firm funkcjonuje jedynie dzięki Internetowi. Oznacza to, że kwestia bezpieczeństwa w sieci nabiera najwyższego znaczenia dla gospodarek państw członkowskich Unii Europejskiej (UE). Z tego powodu Europejska Agencja ds. Cyberbezpieczeństwa (European Agency for Cybersecurity – ENISA) prowadzi obecnie badanie poziomu cyberbezpieczeństwa w europejskich małych i średnich firmach (MŚP). Celem badania jest: identyfikacja […]

    czytaj więcej
  • 08 / 07 / 2020 Bydgoskie lotnisko wznowiło połączenia
    08 / 07 / 2020 Bydgoskie lotnisko wznowiło połączenia

    Port Lotniczy w Bydgoszczy wznowił połączenia. Po ponad 100 dniach wstrzymania lotów do oferty wróciły rejsy Ryanair na Wyspy Brytyjskie i nowe, wakacyjne kierunki od PLL LOT w cenach już od 99 zł. Regularne połączenia, nowe kierunki oraz wszelkie informacje dostępne są na stronie Portu https://plb.pl/siatka-polaczen/ Znajdziecie tam również siatkę połączeń w sezonie letnim 2020.

    czytaj więcej
  • 18 / 06 / 2020 Konkurs w ramach Baltic Circular Procurement Congress
    18 / 06 / 2020 Konkurs w ramach Baltic Circular Procurement Congress

    W imieniu Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju INNOWO, z którym niejednokrotnie współpracowaliśmy, oraz wszystkich partnerów projektu InterReg Circular Procurement Project zachęcamy do wzięcia udziału w konkursie, który odbywa się w ramach Baltic Circular Procurement Congress. Baltic Circular Procurement Congress jest dwudniowym wydarzeniem i składa się z różnych wydarzeń związanych z wymianą wiedzy, takich jak warsztaty, seminaria, wystąpienia prelegentów, panele eksperckie, czy wirtualne wizyty studyjne. Podczas tych 2 dni przedstawiciele instytucji rządowych i przedsiębiorstw państwowych odkryją zalety wprowadzenia kryteriów GOZ w […]

    czytaj więcej
  • 17 / 06 / 2020 Kolejna edycja konkursu Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw!
    17 / 06 / 2020 Kolejna edycja konkursu Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw!

    Z przyjemnością zapraszamy przedsiębiorców i naukowców do składania propozycji innowacyjnych produktów, usług i technologii w XII edycji konkursu Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw. W konkursie mogą wziąć udział mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z  regionu, przedsiębiorstwa akademickie oraz jednostki naukowe/zespoły badawcze, które mogą poszczycić się sukcesami w opracowaniu lub wdrożeniu innowacyjnej technologii, produktu lub usługi. Oceniane są projekty nie starsze niż 2 pełne lata kalendarzowe poprzedzające dzień zgłoszenia do konkursu Zapraszamy do składania aplikacji poprzez FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY do: 24 września 2020 roku. Uczestnictwo w konkursie jest bezpłatne. […]

    czytaj więcej
  • 12 / 05 / 2020 Startuje nabór do programu Fundacji EMIC pt. Przyjazna Firma.
    12 / 05 / 2020 Startuje nabór do programu Fundacji EMIC pt. Przyjazna Firma.

    Rozpoczął się nabór do programu pt. Przyjazna firma, prowadzonego przez Fundację EMIC. Program kierowany jest zwłaszcza do firm zatrudniających cudzoziemców i zamierzających składać wnioski w ramach programów antykryzysowych lub tarczy finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju. „Przyjazna firma” to kilkumiesięczny proces usprawniający zatrudnienie pracowników z zagranicy w firmie. Fundacja oferuje bezpłatne usługi wsparcia procesu legalizacji pracy i pobytu pracowników, dzięki czemu możliwe będzie utrzymanie poziomu 100% zatrudnienia. Dzięki temu spełniony zostanie podstawowy warunek programu PFR. Nabór trwa do 29 maja 2020 roku. Formularz zgłoszeniowy dostępny jest tutaj: http://bitly.pl/WKBms Fundacja EMIC wspiera migrantów w stawianiu […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI