Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
30 / 03 / 2016

Jak zaistnieć i z sukcesem pozostać na rynku holenderskim?

Polski eksport do Holandii rośnie obecnie najszybciej spośród pierwszej dziesiątki odbiorców naszych towarów. W okresie I-VII 2015 r. był wyższy aż o 18,5 proc. niż w tym samym okresie przed rokiem. Również ze strony przedsiębiorstw holenderskich widać zainteresowanie inwestowaniem w naszym kraju i regionie Pomorza i Kujaw. W samym województwie kujawsko-pomorskim w 2014 r. kapitał holenderski stanowił 24,4% kapitału zagranicznego ogółem, co podkreśla silne związki regionu z gospodarką Królestwa Niderlandów (KN).

Z tej przyczyny na kolejnym spotkaniu z cyklu „Wtorki z eksportem w Toruńskim Parkiem Technologicznym” gościliśmy przedsiębiorców zainteresowanych ekspansją na rynek holenderski. Do grona ekspertów naszego wydarzenia zaprosiliśmy przedstawicieli Ambasady RP w Hadze (Tomasz Waźbiński z Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji) oraz Polskiej Izby Handlowej w Holandii (Marcin Lewandowski z Kancelarii Lewandowski Advocatenkantoor), a także właściciela firmy DOFOOD Pana Marka Simm działającego  od ponad 30 lat na rynku holenderskim.

Kierunek Niderlandy

Holandia jest wysoko rozwiniętą i otwartą gospodarką, z bardzo ważną rolą handlu zagranicznego, który przyczynia się do wytworzenia ponad połowy niderlandzkiego PKB. Zarówno w eksporcie jak i imporcie KN dominuje handel maszynami, urządzeniami transportowymi, wyrobami chemicznymi, paliwami i olejami oraz żywnością.

W 2014 r. Holandia była m.in. głównym odbiorcą polskiego eksportu jachtów i łodzi rekreacyjnych oraz drugą w kolejności (po Niemczech) dla motocykli i motorowerów. Do Holandii wysyłamy najwięcej jaj, piwa, zup i bulionów oraz przetworów spożywczych homogenizowanych. Kraj ten jest też jednym z najważniejszych rynków dla eksporterów sosów, mieszanek przyprawowych, musztardy, słodzonych warzyw, owoców i orzechów, bydła, mięsa, nabiału, rzepaku oraz melasy.

 Jak wejść na rynek i na nim pozostać?

Aby zaistnieć na zagranicznym rynku należy w pierwszej kolejności zapoznać się z informacjami o specyfice systemu gospodarczego, aspektach kulturowych i prawnych oraz możliwościach zaistnienia na rynku. Właściwym źródłem informacji, a jednocześnie platformą współpracy polsko–holenderskiej jest Polska Izba Handlowa w Królestwie Niderlandów (www.vpno.nl), promująca i wspierająca polskich przedsiębiorców w Holandii oraz firmy holenderskie współpracujące z klientami i partnerami polskimi.

Prelegenci podkreślali, że tak zwana „zimna akwizycja” nie jest  najlepszym sposobem na zaistnienie na rynku niderlandzkim. O wiele bardziej efektywnym jest przyjazd na targi i osobiste znalezienie partnera w czym może pomóc Wydział Promocji i Handlu przy Ambasadzie RP w Hadze (www.netherlands.trade.gov.pl/pl).

Z kolei prawnicze spojrzenie Pana Marcina Lewandowskiego pozwoliło uczestnikom zgłębić praktyczne wymiary negocjacji z dłużnikami. Przedsiębiorców bardzo interesowała kwestia odzyskania należności za wykonaną transakcję z holenderską firmą. Jak się okazuje również w kraju zachodnioeuropejskim zdarzają się nierzetelni kontrahenci, którzy nie wywiązują się ze swoich zobowiązań. Eksperci podkreślali, że przed podjęciem współpracy z potencjalnym kontrahentem należy dokonać weryfikacji partnera poprzez specjalistyczne wywiadownie działające na rynku holenderskim, Wydział Promocji Handlu i Inwestycji w Holandii, czy też ośrodki Enterprise Europe Network, które mogą być pośrednikiem w dokonaniu wstępnej diagnozy wiarygodności partnera holenderskiego.

Dopełnieniem całego wydarzenia było wystąpienie Pana Marka Simma, który opierając się na swoim doświadczeniu przekazał praktyczne wskazówki dotyczące funkcjonowania na rynku holenderskim.  Przedsiębiorcy dowiedzieli się m.in., że Holendrzy plasują się w światowej czołówce „handlarzy” oraz nie tolerują spóźnień (w dobrym tonie jest nawet przyjście na spotkanie nawet 10 minut przed umówioną godziną). Przybywając na spotkanie należy mieć wcześniej ustalony precyzyjny cel negocjacyjny, nie działać anonimowo oraz znać „swoją cenę”. Fakty i cyfry spisane uprzednio na papierze zapewnią nam pewny start w nawiązaniu stosunków handlowych z holenderskimi firmami.

Kolejne Wtorki z eksportem

Wtorki z eksportem w Toruńskim Parku Technologicznym to cykl spotkań dla przedsiębiorców z województwa kujawsko-pomorskiego organizowany przez ośrodek sieci Enterprise Europe Network afiliowany przy Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego. Spotkania zapoczątkowane zostały w 2015 roku: odbyło się wówczas 10 spotkań poświęconych różnym rynkom zagranicznym, w których udział wzięło 242 uczestników. W 2016 roku wracamy do organizacji tego cyklu.

Kolejne spotkania poświęcone zostaną następującym krajom: Hiszpania i Portugalia, Wielka Brytania, Rosja, Litwa, Łotwa i Estonia. Każde ze spotkań będzie niepowtarzalną okazją do zapoznania się z możliwościami wkraczania na międzynarodowe rynki, jak również z inicjatywami gospodarczymi placówek wspierających przedsiębiorców w internacjonalizacji. W ramach serii wydarzeń przybliżymy możliwości  eksportowe i inwestycyjne za granicą. Ponadto, podczas spotkań istnieje również okazja do zapoznania się z ofertami biznesowo-inwestycyjnymi firm z danego kraju.

Wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców zachęcamy do śledzenia informacji o nadchodzących Wtorkach z eksportem w Toruńskim Parku Technologicznym na naszych stronach internetowych.

Szczegółowych informacji udziela:

Katarzyna Kreft
tel.:  56 699 54 82
katarzyna.kreft@tarr.org.pl

  • 28 / 06 / 2018 SCALESCRAPERS – jak skutecznie wspierać scale-upy?
    28 / 06 / 2018 SCALESCRAPERS – jak skutecznie wspierać scale-upy?

    O projekcie System instytucji otoczenia biznesu odgrywa znaczącą rolę w upowszechnianiu nowych technologii i wspiera rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw. Wsparcie ze strony systemu jest w szczególności istotne dla podmiotów w sektorze nowych technologii, takich jak środowisko przedsiębiorstw szybko rozwijających się (skalowalnych). To właśnie tę grupę małych i średnich przedsiębiorstw postrzega się jako kolejną (alternatywną) drogę prowadzącą do wzrostu poziomu innowacyjności regionów Europy. Nadal jednak firmy te natrafiają na liczne przeszkody w procesie swojego rozwoju. W związku z powyższym Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego […]

    czytaj więcej
  • 28 / 06 / 2018 Polskie stoisko na TechCrunch Disrupt, 5-7 września, San Francisco
    28 / 06 / 2018 Polskie stoisko na TechCrunch Disrupt, 5-7 września, San Francisco

    Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaprasza do skorzystania ze stoiska narodowego organizowanego podczas TechCrunch Disrupt w San Francisco, jednego z największych na świecie wydarzeń dedykowanych startupom i innowacyjnym technologiom, w dniach 5-7 września br. Celem organizacji stoiska jest promocja polskiej branży ICT wśród zagranicznych odbiorców. Niezależnie od tego, czy firma jest indywidualnym wystawcą czy zwiedzającym, może skorzystać z różnych form nieodpłatnej promocji na polskim stoisku. Swoje materiały mogą przesyłać również firmy nie biorące osobistego udziału w wydarzeniu. Stoisko zostanie zorganizowane przez […]

    czytaj więcej
  • 26 / 06 / 2018 I TY możesz mieć wpływ na rozwój polskich startupów! – RAPORT POLSKIE STARTUPY 2018
    26 / 06 / 2018 I TY możesz mieć wpływ na rozwój polskich startupów! – RAPORT POLSKIE STARTUPY 2018

    Fundacja Startup Poland rozpoczęła zbieranie danych do 4. ogólnopolskiego raportu o polskich startupach. Coroczne badania stanowią cenne źródło informacji o branży startupowej, a fundacja może lepiej reprezentować interesy startupów w dialogu z inwestorami, dużym biznesem i administracją publiczną. Dlatego, jeżeli Twoja firma działa w obszarze gospodarki cyfrowej, tworzy nowe rozwiązania technologiczne w obszarze IT/ICT bądź zajmuje się przetwarzaniem danych lub technologiami pochodnymi, to zachęcamy Cię do wypełnienia ankiety. Raport POLSKIE STARTUPY jest głównym źródłem wiedzy dla: – inwestorów, – dziennikarzy piszących o startupach, […]

    czytaj więcej
  • 06 / 06 / 2018 Konsultacje społeczne na temat zasad pochodzenia towarów przy eksporcie poza rynek wspólnotowy
    06 / 06 / 2018 Konsultacje społeczne na temat zasad pochodzenia towarów przy eksporcie poza rynek wspólnotowy

    Zapraszamy do udziału w konsultacjach na temat zasad pochodzenia towarów przy eksporcie poza rynek wspólnotowy prowadzonych przez Komisję Europejską, która pracuje obecnie nad narzędziem online do sprawdzenia czy dany przedsiębiorca może skorzystać z zapisów umów o wolnym handlu zawartych pomiędzy UE, a innymi krajami/blokami krajów (np. CETA). Komisja Europejska jest zobowiązana do zapewnienia skutecznej realizacji umów o wolnym handlu zawartych przez UE i ułatwienia unijnym podmiotom gospodarczym, w szczególności MŚP, korzystania z unijnych umów o wolnym handlu. Po zawarciu umowy […]

    czytaj więcej
  • 11 / 05 / 2018 Bezpośrednie loty z Bydgoszczy do Kijowa ruszają już 3 sierpnia!
    11 / 05 / 2018 Bezpośrednie loty z Bydgoszczy do Kijowa ruszają już 3 sierpnia!

    Bezpośrednie loty z Bydgoszczy do Kijowa to świetna okazja, aby odwiedzić stolicę Ukrainy w celach turystycznych czy biznesowych. Nieważne czy na krótki, 4-dniowy city break czy na tygodniowy wypad – w Kijowie na pewno nie będziecie się nudzić. Już od 3 sierpnia 2018 pasażerowie będą mogli skorzystać z nowego, bezpośredniego połączenia Polskich Linii Lotniczych LOT z Bydgoszczy do Kijowa. To kolejne połączenie tego przewoźnika na Ukrainę, po uruchomionych w sierpniu 2017 i cieszących się zainteresowaniem lotach do Lwowa. Pasażerowie do Kijowa będą podróżować samolotami Embraer […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI