Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
30 / 03 / 2016

Jak zaistnieć i z sukcesem pozostać na rynku holenderskim?

Polski eksport do Holandii rośnie obecnie najszybciej spośród pierwszej dziesiątki odbiorców naszych towarów. W okresie I-VII 2015 r. był wyższy aż o 18,5 proc. niż w tym samym okresie przed rokiem. Również ze strony przedsiębiorstw holenderskich widać zainteresowanie inwestowaniem w naszym kraju i regionie Pomorza i Kujaw. W samym województwie kujawsko-pomorskim w 2014 r. kapitał holenderski stanowił 24,4% kapitału zagranicznego ogółem, co podkreśla silne związki regionu z gospodarką Królestwa Niderlandów (KN).

Z tej przyczyny na kolejnym spotkaniu z cyklu „Wtorki z eksportem w Toruńskim Parkiem Technologicznym” gościliśmy przedsiębiorców zainteresowanych ekspansją na rynek holenderski. Do grona ekspertów naszego wydarzenia zaprosiliśmy przedstawicieli Ambasady RP w Hadze (Tomasz Waźbiński z Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji) oraz Polskiej Izby Handlowej w Holandii (Marcin Lewandowski z Kancelarii Lewandowski Advocatenkantoor), a także właściciela firmy DOFOOD Pana Marka Simm działającego  od ponad 30 lat na rynku holenderskim.

Kierunek Niderlandy

Holandia jest wysoko rozwiniętą i otwartą gospodarką, z bardzo ważną rolą handlu zagranicznego, który przyczynia się do wytworzenia ponad połowy niderlandzkiego PKB. Zarówno w eksporcie jak i imporcie KN dominuje handel maszynami, urządzeniami transportowymi, wyrobami chemicznymi, paliwami i olejami oraz żywnością.

W 2014 r. Holandia była m.in. głównym odbiorcą polskiego eksportu jachtów i łodzi rekreacyjnych oraz drugą w kolejności (po Niemczech) dla motocykli i motorowerów. Do Holandii wysyłamy najwięcej jaj, piwa, zup i bulionów oraz przetworów spożywczych homogenizowanych. Kraj ten jest też jednym z najważniejszych rynków dla eksporterów sosów, mieszanek przyprawowych, musztardy, słodzonych warzyw, owoców i orzechów, bydła, mięsa, nabiału, rzepaku oraz melasy.

 Jak wejść na rynek i na nim pozostać?

Aby zaistnieć na zagranicznym rynku należy w pierwszej kolejności zapoznać się z informacjami o specyfice systemu gospodarczego, aspektach kulturowych i prawnych oraz możliwościach zaistnienia na rynku. Właściwym źródłem informacji, a jednocześnie platformą współpracy polsko–holenderskiej jest Polska Izba Handlowa w Królestwie Niderlandów (www.vpno.nl), promująca i wspierająca polskich przedsiębiorców w Holandii oraz firmy holenderskie współpracujące z klientami i partnerami polskimi.

Prelegenci podkreślali, że tak zwana „zimna akwizycja” nie jest  najlepszym sposobem na zaistnienie na rynku niderlandzkim. O wiele bardziej efektywnym jest przyjazd na targi i osobiste znalezienie partnera w czym może pomóc Wydział Promocji i Handlu przy Ambasadzie RP w Hadze (www.netherlands.trade.gov.pl/pl).

Z kolei prawnicze spojrzenie Pana Marcina Lewandowskiego pozwoliło uczestnikom zgłębić praktyczne wymiary negocjacji z dłużnikami. Przedsiębiorców bardzo interesowała kwestia odzyskania należności za wykonaną transakcję z holenderską firmą. Jak się okazuje również w kraju zachodnioeuropejskim zdarzają się nierzetelni kontrahenci, którzy nie wywiązują się ze swoich zobowiązań. Eksperci podkreślali, że przed podjęciem współpracy z potencjalnym kontrahentem należy dokonać weryfikacji partnera poprzez specjalistyczne wywiadownie działające na rynku holenderskim, Wydział Promocji Handlu i Inwestycji w Holandii, czy też ośrodki Enterprise Europe Network, które mogą być pośrednikiem w dokonaniu wstępnej diagnozy wiarygodności partnera holenderskiego.

Dopełnieniem całego wydarzenia było wystąpienie Pana Marka Simma, który opierając się na swoim doświadczeniu przekazał praktyczne wskazówki dotyczące funkcjonowania na rynku holenderskim.  Przedsiębiorcy dowiedzieli się m.in., że Holendrzy plasują się w światowej czołówce „handlarzy” oraz nie tolerują spóźnień (w dobrym tonie jest nawet przyjście na spotkanie nawet 10 minut przed umówioną godziną). Przybywając na spotkanie należy mieć wcześniej ustalony precyzyjny cel negocjacyjny, nie działać anonimowo oraz znać „swoją cenę”. Fakty i cyfry spisane uprzednio na papierze zapewnią nam pewny start w nawiązaniu stosunków handlowych z holenderskimi firmami.

Kolejne Wtorki z eksportem

Wtorki z eksportem w Toruńskim Parku Technologicznym to cykl spotkań dla przedsiębiorców z województwa kujawsko-pomorskiego organizowany przez ośrodek sieci Enterprise Europe Network afiliowany przy Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego. Spotkania zapoczątkowane zostały w 2015 roku: odbyło się wówczas 10 spotkań poświęconych różnym rynkom zagranicznym, w których udział wzięło 242 uczestników. W 2016 roku wracamy do organizacji tego cyklu.

Kolejne spotkania poświęcone zostaną następującym krajom: Hiszpania i Portugalia, Wielka Brytania, Rosja, Litwa, Łotwa i Estonia. Każde ze spotkań będzie niepowtarzalną okazją do zapoznania się z możliwościami wkraczania na międzynarodowe rynki, jak również z inicjatywami gospodarczymi placówek wspierających przedsiębiorców w internacjonalizacji. W ramach serii wydarzeń przybliżymy możliwości  eksportowe i inwestycyjne za granicą. Ponadto, podczas spotkań istnieje również okazja do zapoznania się z ofertami biznesowo-inwestycyjnymi firm z danego kraju.

Wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców zachęcamy do śledzenia informacji o nadchodzących Wtorkach z eksportem w Toruńskim Parku Technologicznym na naszych stronach internetowych.

Szczegółowych informacji udziela:

Katarzyna Kreft
tel.:  56 699 54 82
katarzyna.kreft@tarr.org.pl

  • 23 / 05 / 2019 AIRBUS BizLab rekrutuje start-upy z branży lotniczej!
    23 / 05 / 2019 AIRBUS BizLab rekrutuje start-upy z branży lotniczej!

    Jako lider w globalnym sektorze lotniczym, AIRBUS prowadzi własny akcelerator AIRBUS BizLab i poszukuje startupów na wczesnym etapie rozwoju, które proponują produkt, usługę lub aplikację, która ma potencjalne zastosowanie w przemyśle lotniczym. Co oferuje BizLab: • Udział w sześciomiesięcznym programie akceleracyjnym w jednym z czterech kampusów: Tuluza (Francja), Hamburg (Niemcy), Bangalore (Indie) i Madryt (Hiszpania). • Start-upy otrzymują dostęp do dedykowanej kadry trenerskiej, ekspertów, mentorów, możliwości współpracy i przestrzeni do pracy. • W ramach programu, BizLab oferuje opcję bezgotówkowego finansowania […]

    czytaj więcej
  • 20 / 05 / 2019 Znamy uczestników I edycji „SharOn Academy” – Programu Akceleracyjnego dla ekonomii współdzielenia!
    20 / 05 / 2019 Znamy uczestników I edycji „SharOn Academy” – Programu Akceleracyjnego dla ekonomii współdzielenia!

    30 kwietnia zakończył się nabór zgłoszeń do Programu Akceleracyjnego „SharOn Academy”, realizowanego w ramach projektu SharOn. W efekcie wstępnej oceny zgłoszeń i rozmów podczas przeprowadzonego PitchContest, organizatorzy wyłonili 6 zespołów, które zostały zaproszone do kolejnego etapu. „SharOn Academy” to program akceleracyjny prowadzony w 5 krajach partnerskich projektu SharOn (Opportunities for the European Entrepreneurs in Shared Economy) jednocześnie. W Bułgarii, Polsce, Estonii, Włoszech oraz Słowacji wyłoniony zostanie jeden najlepszy zespół. Najlepsza piątka, podczas wydarzenia finałowego – DemoDay w Warszawie, zaprezentuje swoje […]

    czytaj więcej
  • 09 / 05 / 2019 Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. uruchomił nową stronę internetową. Jest przejrzyściej, wygodniej oraz szybciej, a to nie koniec udogodnień dla podróżnych.
    09 / 05 / 2019 Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. uruchomił nową stronę internetową. Jest przejrzyściej, wygodniej oraz szybciej, a to nie koniec udogodnień dla podróżnych.

    Nowa witryna stworzona została zgodnie z najnowszymi trendami internetowymi, w duchu technologii mobile first. Pasażerowie mają dzięki temu wszystkie potrzebne informacje na wyciągnięcie ręki. Lotnisko zapowiedziało również stopniowe wdrażanie dodatkowych rozwiązań pro-pasażerskich, wpływających na komfort oczekiwania, co w połączeniu z niedawno zapowiedzianymi rejsami czarterowymi, przyczyni się do pozytywnych doświadczeń podróżnych. https://plb.pl/

    czytaj więcej
  • 17 / 04 / 2019 Badanie ewaluacyjne satysfakcji z usług świadczonych przez ośrodki Enterprise Europe Network
    17 / 04 / 2019 Badanie ewaluacyjne satysfakcji z usług świadczonych przez ośrodki Enterprise Europe Network

    Zapraszamy do udziału w badaniu satysfakcji z usług świadczonych przez ośrodki Enterprise Europe Network. Celem badania zleconego przez Komisję Europejską  i realizowanego przez Agencję Wykonawczą ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw jest pozyskanie od Państwa opinii na temat współpracy z naszymi ośrodkami w latach 2017 – 2018. Opinie te są dla nas niezwykle ważne gdyż pozwalają nam podnosić jakość naszych działań na rzecz małych i średnich firm.  Prosimy o wypełnienie poniższej ankiety (nie powinno to zająć więcej niż 5 minut).   […]

    czytaj więcej
  • 12 / 04 / 2019 Trwa nabór do SharOn Academy – zgłoś swój pomysł dla ekonomii wspóldzielenia!
    12 / 04 / 2019 Trwa nabór do SharOn Academy – zgłoś swój pomysł dla ekonomii wspóldzielenia!

    1 kwietnia wystartował nabór do „SharOn Academy” – międzynarodowego programu akceleracyjnego ukierunkowanego na rozwijanie pomysłów dla ekonomii współdzielenia. Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego realizuje go w partnerstwie z 5 europejskimi państwami Bułgarią, Estonią, Słowacją i Włochami. Program skierowany jest do Startupów posiadających wersję alfa lub beta projektu wpisującego się w  założenia sharing economy. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych. Nie ma tu limitów geograficznych – zgłosić mogą się zespoły z całej Polski. Czym jest sharing economy? Ekonomia współdzielenia (ang. sharing economy) jest nowym zjawiskiem związanym z technologiami cyfrowymi, które wpływają na tworzenie się nowych modeli […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI