Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
26 / 02 / 2016

Eksport do Włoch? To się opłaca!

Wartość polskiego eksportu wciąż rośnie i w 2015 roku osiągnęła niespełna 180 mld €. Co więcej, dynamika wchodzenia rodzimych firm na rynki zagraniczne jest na tyle duża, że po raz pierwszy od wielu lat zanotowano nadwyżkę eksportu nad importem. Potencjał do wzrostu jest wciąż znaczny, stąd ośrodek Enterprise Europe Network przy Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. po raz kolejny zainicjował serię spotkań pt.: Wtorki z eksportem w Toruńskim Parku Technologicznym, celem przybliżania informacji na temat światowych rynków.

Podczas pierwszego spotkania w tym roku, które odbyło się 23 lutego przedsiębiorcy z Kujaw i Pomorza mieli okazję wysłuchać wystąpień członków Włosko-Polskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce: Marka Soszyńskiego z firmy Core sp. z o.o. oraz Silvio Di Dea z kancelarii DMP Derra, Meyer, R. Lewandowski sp. k., poświęconych nawiązywaniu stosunków handlowych na rynku włoskim. Poniżej znajduje się relacja, zawierająca garść praktycznych informacji, które zostały przekazane przedsiębiorcom podczas spotkania.

Dlaczego Włochy?

Włochy są do jedną z potęg gospodarczych świata i jednym z największych rynków Unii Europejskiej. Zamieszkuje je ponad 60 milionów mieszkańców. Co więcej, na obszarze Włoch znajdują się najbogatsze regiony Unii: Lombardia i Piemont, które charakteryzują się wysoko rozwiniętym i technologicznie zaawansowanym przemysłem i wydajnym rolnictwem. Polscy eksporterzy coraz chętniej eksportują swoje produkty na ten rynek (Włochy to 5. pod względem wielkości rynek zbytu dla polskich eksporterów), głównie ze względu na relatywnie niskie koszty transportu i możliwość szybkich dostaw oraz bogate społeczeństwo. Wśród najchętniej eksportowanych produktów są artykuły rolno-spożywcze, narzędzia mechaniczne, aparatura elektrotechniczna, wyroby metalowe i z tworzyw sztucznych.

Pierwsze kroki na rynku włoskim

Przedsiębiorca rozważający nawiązanie stosunków handlowych z zagranicznymi firmami w pierwszej kolejności powinien zapoznać się z informacjami o danym rynku: doskonałym źródłem w tym przypadku są izby handlowe. Stanowią one istotny punkt informacyjny, współpracują z instytucjami, przedsiębiorstwami i stowarzyszeniami oraz gromadzą informacje o rynku i firmach. W Polsce za współpracę polsko-włoską odpowiada Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce (www.cciip.pl). Innym źródłem jest Ambasada RP we Włoszech czy Włoski Instytut Handlu Zagranicznego (ICE). W samych Włoszech warto zasięgnąć informacji w: Confindustria (www.confindustria.it) – jest to główna organizacja reprezentująca produkcję i usługi we Włoszech. Cennym źródłem informacji są również włoskie strony rządowe i ministerialne oraz takie instytucje jak np.: ISTAT – Urząd Statystyczny we Włoszech (www.istat.it) – włoski główny urząd statystyczny (odpowiednik polskiego GUS-u) czy CNEL – Krajowa Rada Gospodarki i Pracy (www.cnel.it). Rada prowadzi działalność doradczą oraz publikuje teksty na temat głównych zagadnień politycznych i gospodarczych.

Kolejnym krokiem jest wyszukanie potencjalnych partnerów i sprawdzenie ich wiarygodności. W tym celu można skorzystać np. z bazy ofert gospodarczych i technologicznych: Partnership Opportunities Database – POD (www.een.ec.europa.eu), która jest jednym z narzędzi oferowanych przedsiębiorcom przez ośrodek sieci EEN. Jednym z efektywniejszych sposobów poszukiwania partnerów jest udział w targach wystawienniczych oraz giełdach kooperacyjnych organizowanych podczas targów. Szczegółowe informacje o wszystkich imprezach targowych odbywających się we Włoszech można znaleźć na stronie: www.calendariofiereinternazionali.it. Innym sposobem wejścia na rynek włoski jest skorzystanie z usług agentów i przedstawicieli handlowych (są to podmioty niepodległe, który na podstawie umowy agencyjnej zobowiązują się do promowania umów handlowych między spółką zagraniczną a klientami), a także współpraca z pośrednikami handlowymi (promotorami biznesu), którzy zajmują się wyszukiwaniem klientów dla jednej lub kilku firm i doprowadzają do zawarcia umów na ich rzecz w sposób okazjonalny, nie ciągły. Przykładowe organizacje zrzeszające agentów handlowych i pośredników handlowych to: FIARC (www.fiarcweb.it) i USARCI (www.usarci.it).

Wtorki z eksportem w 2016 roku

Wtorki z eksportem w Toruńskim Parku Technologicznym to cykl spotkań dla przedsiębiorców z województwa kujawsko-pomorskiego organizowany przez ośrodek sieci EEN. Spotkania zapoczątkowane zostały w ubiegłym roku: odbyło się wówczas 10 spotkań poświęconych różnym rynkom zagranicznym, w których udział wzięło 242 uczestników. Każde ze spotkań to niepowtarzalna okazja do zapoznania się z możliwościami wkraczania na międzynarodowe rynki, jak również z inicjatywami gospodarczymi placówek wspierających przedsiębiorców w internacjonalizacji. W ramach serii wydarzeń przybliżamy możliwości eksportowe i inwestycyjne za granicą. Ponadto, podczas spotkań istnieje również okazja do zapoznania się z ofertami biznesowo-inwestycyjnymi firm z danego kraju.

W tym roku ośrodek EEN zamierza zorganizować jeszcze spotkania poświęcone takim krajom jak: Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania, Rosja, Litwa, Łotwa i Estonia oraz Holandia. Wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców zachęcamy do śledzenia informacji o nadchodzących Wtorkach z eksportem w Toruńskim Parku Technologicznym na naszych stronach internetowych: www.een.tarr.org.pl oraz www.technopark.org.pl.

Szczegółowych informacji udziela:

Ośrodek sieci Enterprise Europe Network

tel.: 56 699 54 82

een@tarr.org.pl

WordPress › Błąd