Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
12 / 12 / 2016

Konsultacje społeczne z Komisją Europejską w sprawie czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym

Kontekst przepisów czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym.

Unijne przepisy socjalne w odniesieniu do transportu drogowego towarów i osób mają na celu:

(1) poprawę warunków pracy kierowców,

(2) zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zapobieganie zmęczeniu kierowców oraz

(3) zapewnienie niezakłóconej konkurencji między przedsiębiorstwami.

Przepisy te mają zastosowanie do wszystkich zawodowych kierowców (pracowników najemnych oraz pracujących na własny rachunek) prowadzących pojazdy ciężarowe o masie powyżej 3,5 t oraz autobusy i samochody dostawcze przeznaczone dla więcej niż 9 osób. Pojazdy wchodzące w zakres tych przepisów muszą być wyposażone w tachograf (urządzenie rejestrujące), a kierowcy objęci tymi przepisami muszą używać karty kierowcy i tachografu w celu rejestrowania wszystkich swoich czynności (prowadzenia pojazdu, innej pracy, okresów gotowości) oraz okresów nieaktywności (przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku).

Dwa główne akty prawne i ich zasadnicze wymagania są następujące:

  • rozporządzenie (WE) nr 561/2006 ustanawia minimalne wymagania dotyczące dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu (maksymalnie 90 godzin w ciągu 2 tygodni i maksymalnie 56 godzin tygodniowo; 9 godzin na dobę, przedłużone do 10 godzin dwa razy w tygodniu), długości przerw (45 minut po 4,5 godziny prowadzenia pojazdu) oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku (co najmniej 11 godzin regularnego dziennego okresu odpoczynku, co najmniej 45 godzin regularnego tygodniowego okresu odpoczynku);
  • dyrektywa 2002/15/WE w sprawie organizacji czasu pracy kierowców (48 godzin średniego tygodniowego czasu pracy w okresie 4 miesięcy, 60 godzin maksymalnego tygodniowego czasu pracy; 10 godzin maksymalnego dobowego czasu pracy dla pracowników wykonujących pracę w porze nocnej; co najmniej 30 minut przerwy na 6 godzin pracy).

Grupa docelowa

Kwestionariusz skierowany jest głównie do przedsiębiorstw sektora transportu drogowego zajmujących się przewozem towarów lub osób. Oczekuje się informacji zwrotnej – nie tylko od przedsiębiorstw transportu drogowego, które podlegają obecnie obowiązującym przepisom (świadcząc usługi transportowe z wykorzystaniem pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t lub pojazdów osobowych wyposażonych w więcej niż 9 siedzeń, włączając fotel kierowcy), lecz także od przedsiębiorstw, które – świadcząc usługi transportu drogowego – korzystają z mniejszych pojazdów (nieobjętych zakresem obowiązujących przepisów). Odpowiedzi na pytania mogą zostać udzielone przez zarządzającego transportem, właściciela przedsiębiorstwa transportowego, kierowcę pracującego na własny rachunek, a także przez kierowców najemnych.

Ankieta dostępna jest TUTAJ.

Po wypełnieniu proszę wysłać ją na adres mailowy: damian.wielewski@tarr.org.pl do dnia: 4 stycznia 2017 r.

Wypełnienie ankiety ma istotny wpływ na kształtowania prawa Unii Europejskiej. Dziękujemy za włączenie się w inicjatywę!

Podczas wypełniania kwestionariusza mogą Państwo skorzystać z definicji* ułatwiających zrozumienie niektórych pojęć:

„regularny tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin;

„okazyjny kierowca” oznacza osobę, która nie jest kierowcą z zawodu, ale okazjonalnie prowadzi pojazdy objęte zakresem prawodawstwa socjalnego (np. mechanik prowadzący pojazdy do myjni samochodowej lub pracownik biurowy prowadzący pojazd do klienta, który ten pojazd wynajął);

„wynagrodzenie w oparciu o wyniki” oznacza wynagrodzenie zależne od przebytej odległości lub ilości przewiezionych towarów, o ile sposób zapłaty jest tego rodzaju, iż nie zagraża to bezpieczeństwu na drodze i nie zachęca do naruszania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i okresu odpoczynku kierowców;

„czas prowadzenia pojazdu” oznacza czas trwania czynności prowadzenia pojazdu zarejestrowany automatycznie lub półautomatycznie przez urządzenie rejestrujące (tachograf) zainstalowane w pojeździe;

„czas pracy” oznacza czas przeznaczony na: prowadzenie, załadunek i rozładunek, pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, sprzątanie i konserwację techniczną, każdą inną pracę zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów oraz do wypełnienia obowiązków wynikających z przepisów ustawowych lub wykonawczych, bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową; okres, w którym kierowca nie może swobodnie dysponować swoim czasem i zobowiązany jest pozostawać na swoim stanowisku pracy, w gotowości do podjęcia normalnej pracy;

„kierowca pracujący na własny rachunek” oznacza osobę, której głównym zajęciem jest transport drogowy osób lub towarów, na zasadzie wynajmu lub za wynagrodzeniem, która jest uprawniona do pracy na własny rachunek i nie jest związana z pracodawcą umową o pracę ani jakimkolwiek hierarchicznym stosunkiem pracy, która może samodzielnie organizować odnośne czynności pracownicze, której dochód zależy bezpośrednio od wypracowanego zysku, oraz która ma swobodę utrzymywania stosunków zawodowych z wieloma klientami;

„tranzyt” oznacza transport ładunków lub pasażerów przez terytorium innego państwa bez załadunku/rozładunku towarów lub zaokrętowania/wyokrętowania pasażerów;

„przewóz międzynarodowy” oznacza przejazd pojazdu w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w dwóch różnych państwach członkowskich, z tranzytem lub bez tranzytu przez co najmniej jedno państwo członkowskie lub państwo trzecie; bądź przejazd w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w tym samym państwie członkowskim, podczas gdy załadunek/rozładunek towarów lub zaokrętowanie/wyokrętowanie pasażerów odbywa się w innym państwie członkowskim lub w państwie spoza UE;

„przewóz kabotażowy” oznacza krajowy przewóz zarobkowy wykonywany tymczasowo w przyjmujących państwach członkowskich;

„przyjmujące państwo członkowskie” oznacza państwo członkowskie, w którym przewoźnik świadczy usługi, inne niż państwo członkowskie siedziby przewoźnika;

„przewoźnik drogowy osób” oznacza przedsiębiorstwo użytkujące pojazdy silnikowe o odpowiedniej konstrukcji i wyposażeniu przeznaczone do przewozu ponad dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, w celu świadczenia usług przewozu w zamian za opłatę ponoszoną przez osoby przewożone lub przez organizatora transportu;

„przewoźnik drogowy towarów” oznacza przedsiębiorstwo zawodowo związane z zarobkowym transportem drogowym towarów pojazdami silnikowymi lub zespołami pojazdów;

„pracownik delegowany” oznacza pracownika, który przez ograniczony okres wykonuje pracę na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo, w którym zwyczajowo pracuje.

* Powyższe definicje mają zastosowanie do dwóch następujących kwestionariuszy:

1) kwestionariusza na temat czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym,

2) kwestionariusza na temat delegowania pracowników w sektorze transportu drogowego.

  • 10 / 08 / 2017 Centrum Obsługi Inwestorów i Eksportu rozpoczęło przyjmowanie zgłoszeń do III edycji Katalogu Produktów Eksportowych Województwa Kujawsko-Pomorskiego MADE IN KUJAWSKO-POMORSKIE”
    10 / 08 / 2017 Centrum Obsługi Inwestorów i Eksportu rozpoczęło przyjmowanie zgłoszeń do III edycji Katalogu Produktów Eksportowych Województwa Kujawsko-Pomorskiego MADE IN KUJAWSKO-POMORSKIE”

    Centrum Obsługi Inwestorów i Eksportu, działające w strukturze Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, przygotowuje kolejne, trzecie już wydanie „Katalogu  Produktów Eksportowych Województwa Kujawsko-Pomorskiego Made in Kujawsko-Pomorskie”. Głównym celem wydawnictwa jest promocja regionalnych firm i ich wyrobów/usług  w kontekście eksportu. Informacje o Katalogu zamieszczenie informacji w Katalogu jest bezpłatne i mogą się w nim prezentować również firmy nie eksportujące jeszcze swoich wyrobów/usług, których siedziba lub prowadzona działalność (produkcja) znajduje się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. podobnie jak w poprzednich wydaniach, Katalog przygotowany zostanie […]

    czytaj więcej
  • 03 / 08 / 2017 Wizyta delegacji z regionu partnerskiego województwa kujawsko-pomorskiego w Chinach – prowincji Hubei
    03 / 08 / 2017 Wizyta delegacji z regionu partnerskiego województwa kujawsko-pomorskiego w Chinach – prowincji Hubei

    W niedzielę (30 lipca) podejmowaliśmy w Toruńskim Parku Technologicznym oficjalną delegację z regionu partnerskiego województwa kujawsko-pomorskiego w Chinach – prowincji Hubei. Po oficjalnym spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim, goście zwiedzili budowę Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego, a następnie złożyli wizytę w Naszym Parku. Delegacja składająca się z 10 osób, w skład której weszli zarówno urzędnicy państwowi odpowiedzialni za rozwój Doliny Optyki i przedsiębiorcy byli bardzo zainteresowani nawiązaniem współpracy pomiędzy Doliną Optyki w Wuhan i Toruńskim Parkiem Technologicznym. Podczas wizyty delegacja miała możliwość zapoznania się z […]

    czytaj więcej
  • 24 / 07 / 2017 Kongsberg Automotive szuka pracowników do nowej fabryki w Brześciu Kujawskim
    24 / 07 / 2017 Kongsberg Automotive szuka pracowników do nowej fabryki w Brześciu Kujawskim

    Kongsberg Automotive to norweski holding, który od ponad 50 lat dostarcza światowej klasy produkty globalnemu przemysłowi motoryzacyjnemu. Wyprodukowane przez spółkę komponenty montowane są w większości pojazdów na świecie, poprawiając jakość jazdy, czyniąc ją bezpieczniejszą, wygodniejszą i bardziej przyjazną dla środowiska. Kongsberg Automotive zatrudnia ponad 11 tys. Pracowników w 20 krajach i 40 lokalizacjach na świecie. Na rynku polskim działa od 2000 roku, kiedy to powstał pierwszy zakład Kongsberg Automotive w Pruszkowie pod Warszawą, będący częścią Dywizji Interior. W fabryce produkowane […]

    czytaj więcej
  • 17 / 07 / 2017 Dronowa rewolucja w Toruniu już niebawem! – DRONETECH, 5-6 październik 2017 r.
    17 / 07 / 2017 Dronowa rewolucja w Toruniu już niebawem! – DRONETECH, 5-6 październik 2017 r.

    Ośrodek Enterprise Europe Network w Toruniu serdecznie zaprasza producentów, dystrybutorów oraz specjalistów zajmujących się tematyką dronów do udziału w Międzynarodowej Giełdzie Kooperacyjnej, towarzyszącej II edycji Targów DRONETECH , która odbędzie się w dniach 5-6 października 2017 r. na terenie Hali Sportowo-Widowiskowej Arena w Toruniu. Dlaczego warto wziąć udział w spotkaniach? Giełda Kooperacyjna (spotkania B2B) daje możliwość zaprezentowania swojej oferty produktowej, technologicznej bądź badawczej, nie tylko partnerom krajowym, ale przede wszystkim zagranicznym. Spotkania tego typu często owocują nawiązaniem długotrwałej współpracy o charakterze międzynarodowym. Giełda Kooperacyjna to idealna platforma […]

    czytaj więcej
  • 04 / 07 / 2017 Badanie „Polskie Startupy 2017”
    04 / 07 / 2017 Badanie „Polskie Startupy 2017”

    Zachęcamy regionalne podmioty do udziału w kolejnym badaniu startupów realizowanym przez „Fundację Startup Poland”. Zebrane dane posłużą do stworzenia już trzeciego raportu o polskich startupach, dzięki którym lepiej zrozumiemy naszą branżę. Raport rokrocznie staje się głównym źródłem wiedzy o polskiej scenie startupowej, z którego korzystają inwestorzy, dziennikarze, politycy i przedsiębiorcy na całym świecie.   Do wypełnienia ankiety zachęcamy wszystkie startupy z Torunia i województwa kujawsko-pomorskiego. Przez pojęcie „firma” lub „startup”  rozumiemy pojedynczy projekt (w sensie oddzielnego produktu/usługi). Jeśli firma prowadzi więcej „startupów”, prosimy o wypełnienie […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI