Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
12 / 12 / 2016

Konsultacje społeczne z Komisją Europejską delegowanie pracowników w sektorze transportu drogowego

Kontekst unijnych przepisów o pracownikach delegowanych w sektorze transportu drogowego.

Przepisy UE przewidują, że przedsiębiorstwa mają prawo do oferowania swoich usług w innym państwie członkowskim UE i do czasowego delegowania pracowników w celu świadczenia tych usług. Przepisy te obejmują gwarancje służące ochronie praw socjalnych pracowników delegowanych. Maja one zastosowanie do wszystkich sektorów, w tym usług transgranicznego transportu drogowego (wyłączając jedynie marynarkę handlową).

Przepisy w sprawie delegowania pracowników określa dyrektywa 96/71/WE dotycząca delegowania pracowników, zawierająca „podstawowy zestaw” warunków zatrudnienia w „przyjmującym” państwie członkowskim, w szczególności minimalne stawki wynagrodzenia, które muszą być stosowane przez dostawców usług transgranicznych.

Dyrektywa 2014/67/WE w sprawie egzekwowania ustanawia szereg wymogów administracyjnych i środków kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów dotyczących delegowania pracowników (np. minimalnych wynagrodzeń w państwie przyjmującym). Wymogi te obejmują w szczególności obowiązek zgłoszenia delegowania, prowadzenia i przedstawiania do kontroli wszystkich dokumentów dotyczących pracowników delegowanych, w tym odcinków płacowych, a także ustanowienia przedstawiciela w państwie członkowskim, w którym pracownik pracował w kontekście świadczenia usług transgranicznych.

Ankieta dostępna jest TUTAJ.

Po wypełnieniu proszę wysłać ją na adres mailowy: damian.wielewski@tarr.org.pl do dnia: 4 stycznia 2017 r.

Grupa docelowa

Kwestionariusz skierowany jest głównie do przedsiębiorstw sektora transportu drogowego zajmujących się przewozem towarów lub osób. Kwestionariusz nie dotyczy kierowców pracujących na własny rachunek, ponieważ nie są oni objęci przepisami dotyczącymi delegowania pracowników. Odpowiedzi na pytania mogą zostać udzielone przez zarządzającego transportem, właściciela przedsiębiorstwa transportowego, a także przez kierowcę będącego pracownikiem najemnym.

Podczas wypełniania kwestionariusza mogą Państwo skorzystać z definicji* ułatwiających zrozumienie niektórych pojęć:

„regularny tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin;

„okazyjny kierowca” oznacza osobę, która nie jest kierowcą z zawodu, ale okazjonalnie prowadzi pojazdy objęte zakresem prawodawstwa socjalnego (np. mechanik prowadzący pojazdy do myjni samochodowej lub pracownik biurowy prowadzący pojazd do klienta, który ten pojazd wynajął);

„wynagrodzenie w oparciu o wyniki” oznacza wynagrodzenie zależne od przebytej odległości lub ilości przewiezionych towarów, o ile sposób zapłaty jest tego rodzaju, iż nie zagraża to bezpieczeństwu na drodze i nie zachęca do naruszania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i okresu odpoczynku kierowców;

„czas prowadzenia pojazdu” oznacza czas trwania czynności prowadzenia pojazdu zarejestrowany automatycznie lub półautomatycznie przez urządzenie rejestrujące (tachograf) zainstalowane w pojeździe;

„czas pracy” oznacza czas przeznaczony na: prowadzenie, załadunek i rozładunek, pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, sprzątanie i konserwację techniczną, każdą inną pracę zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów oraz do wypełnienia obowiązków wynikających z przepisów ustawowych lub wykonawczych, bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową; okres, w którym kierowca nie może swobodnie dysponować swoim czasem i zobowiązany jest pozostawać na swoim stanowisku pracy, w gotowości do podjęcia normalnej pracy;

„kierowca pracujący na własny rachunek” oznacza osobę, której głównym zajęciem jest transport drogowy osób lub towarów, na zasadzie wynajmu lub za wynagrodzeniem, która jest uprawniona do pracy na własny rachunek i nie jest związana z pracodawcą umową o pracę ani jakimkolwiek hierarchicznym stosunkiem pracy, która może samodzielnie organizować odnośne czynności pracownicze, której dochód zależy bezpośrednio od wypracowanego zysku, oraz która ma swobodę utrzymywania stosunków zawodowych z wieloma klientami;

„tranzyt” oznacza transport ładunków lub pasażerów przez terytorium innego państwa bez załadunku/rozładunku towarów lub zaokrętowania/wyokrętowania pasażerów;

„przewóz międzynarodowy” oznacza przejazd pojazdu w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w dwóch różnych państwach członkowskich, z tranzytem lub bez tranzytu przez co najmniej jedno państwo członkowskie lub państwo trzecie; bądź przejazd w przypadku, gdy miejsce odjazdu i miejsce docelowe znajdują się w tym samym państwie członkowskim, podczas gdy załadunek/rozładunek towarów lub zaokrętowanie/wyokrętowanie pasażerów odbywa się w innym państwie członkowskim lub w państwie spoza UE;

„przewóz kabotażowy” oznacza krajowy przewóz zarobkowy wykonywany tymczasowo w przyjmujących państwach członkowskich;

„przyjmujące państwo członkowskie” oznacza państwo członkowskie, w którym przewoźnik świadczy usługi, inne niż państwo członkowskie siedziby przewoźnika;

„przewoźnik drogowy osób” oznacza przedsiębiorstwo użytkujące pojazdy silnikowe o odpowiedniej konstrukcji i wyposażeniu przeznaczone do przewozu ponad dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, w celu świadczenia usług przewozu w zamian za opłatę ponoszoną przez osoby przewożone lub przez organizatora transportu;

„przewoźnik drogowy towarów” oznacza przedsiębiorstwo zawodowo związane z zarobkowym transportem drogowym towarów pojazdami silnikowymi lub zespołami pojazdów;

„pracownik delegowany” oznacza pracownika, który przez ograniczony okres wykonuje pracę na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo, w którym zwyczajowo pracuje.

* Powyższe definicje mają zastosowanie do dwóch następujących kwestionariuszy:

1) kwestionariusza na temat czasu prowadzenia pojazdu, czasu pracy, okresów odpoczynku w transporcie drogowym,

2) kwestionariusza na temat delegowania pracowników w sektorze transportu drogowego.

  • 21 / 11 / 2017 Wsparcie internacjonalizacji przedsiębiorstw – Jak to robią w Hiszpanii?
    21 / 11 / 2017 Wsparcie internacjonalizacji przedsiębiorstw – Jak to robią w Hiszpanii?

    Partnerzy projektu SIE w październiku br. odwiedzili region Kantabrii w Hiszpanii, aby poznać możliwości wsparcia umiędzynarodawiania przedsiębiorstw i porównać ich z programami w ich własnych regionach. Głównym celem wizyty była Izba Handlowa w Kantabrii, agencja rozwoju regionalnego Sodercan oraz agencja rządowa Icex, które przedstawiły programy i polityki wspierające internacjonalizację lokalnych przedsiębiorstw w północnej Hiszpanii. Wizyta studyjna obejmowała również wizyty w firmach, co pomogło zrozumieć, w jaki sposób hiszpańskie firmy podchodzą do internacjonalizacji i jak uzyskują dostęp do lokalnych usług wsparcia […]

    czytaj więcej
  • 27 / 10 / 2017 Prace naukowo-techniczne Zakładu Energoelektroniki TWERD Michał Twerd nagrodzone po raz kolejny!
    27 / 10 / 2017 Prace naukowo-techniczne Zakładu Energoelektroniki TWERD Michał Twerd nagrodzone po raz kolejny!

    Miło nam poinformować, iż prace naukowo-techniczne prowadzone przez zespół dr hab. inż. Mariusza Malinowskiego z Politechniki Warszawskiej, w których uczestniczyli mgr inż. Jarosław Załęski, mgr inż. Krzysztof Stępień oraz mgr inż. Michał Twerd z Zakładu Energoelektroniki TWERD Michał Twerd  zostały wyróżnione I Nagrodą Prezesa Rady Ministrów za osiągnięcia naukowo-techniczne za rok 2016 – wyróżnieni w roku 2017. Nagrodę przyznano za Nowoczesne przekształtniki energoelektroniczne dedykowane dla odnawialnych źródeł energii i przemysłu wydobywczego. Badania związane z opracowaniem metod sterowania dla układów energoelektronicznych są jednymi z […]

    czytaj więcej
  • 25 / 10 / 2017 Rusza IX edycja konkursu dla innowacyjnych MŚP
    25 / 10 / 2017 Rusza IX edycja konkursu dla innowacyjnych MŚP

    Z przyjemnością zapraszamy kujawsko-pomorskich przedsiębiorców i naukowców do składania propozycji innowacyjnych produktów, usług i technologii w konkursie Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw Serdecznie zapraszamy do udziału w IX edycji konkursu Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw. ADRESACI KONKURSU W konkursie mogą wziąć udział mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa regionu, przedsiębiorstwa akademickie oraz jednostki naukowe/zespoły badawcze, które mogą poszczycić się sukcesami w opracowaniu lub wdrożeniu innowacyjnej technologii, produktu lub usługi. Oceniane są projekty nie starsze niż dwa pełne lata kalendarzowe poprzedzające dzień […]

    czytaj więcej
  • 23 / 10 / 2017 Forum Ekspansji Internetu Rzeczy
    23 / 10 / 2017 Forum Ekspansji Internetu Rzeczy

    Zapraszamy przedsiębiorców do udziału w Forum Ekspansji Internetu Rzeczy, które odbędzie się 30 listopada br. w Hotelu Bulwar. Podczas warsztatów i prelekcji biznesowych, ponad 30 ekspertów nowych technologii i nie tylko, przekaże jak najwięcej praktycznej wiedzy na temat błyskawicznie rozwijających się technologii w ramach IoT. Ponadto, podczas uroczystej Gali Forum docenimy firmy przodujące już we wdrażaniu oryginalnych rozwiązań. Jak co roku ogłosimy zwycięzców i wręczymy nagrody w konkursie Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw. RZECZOWO O INTERNECIE RZECZY Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego, wychodząc naprzeciw globalnym trendom, organizuje Forum Ekspansji Internetu Rzeczy, […]

    czytaj więcej
  • 19 / 10 / 2017 BREXIT – szanse i zagrożenia dla polskiego eksportu – Toruń, 17 października 2017 r.
    19 / 10 / 2017 BREXIT – szanse i zagrożenia dla polskiego eksportu – Toruń, 17 października 2017 r.

    Brytyjskie referendum w czerwcu 2016 roku dotyczące dalszego członkostwa Wielkiej Brytanii w Unii Europejskiej poskutkowało wieloma alarmującymi prognozami analityków rynkowych w zakresie spadku obrotów handlowych w Unii Europejskiej, zmniejszenia inwestycji zagranicznych czy ograniczeń w przepływie osób. Z uwagi na powyższe ośrodek Enterprise Europe Network przy Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w ramach cyklu: Wtorki z eksportem w Toruńskim Parku Technologicznym, zorganizował spotkanie celem przybliżania informacji na temat Brexitu. Wydarzenie zostało zrealizowane w formacie „world café”, w którym zagwarantowano kawiarnianą atmosferę. Po […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI