Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
30 / 08 / 2013

Projekt „Zaprojektuj Swój Zysk”, Instytut Wzornictwa Przemysłowego

TechnoPark zaprasza do uczestnictwa w projekcie „Zaprojektuj Swój Zysk” (ZSZ), który realizowany jest przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego i finansowany ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (oś priorytetowa: 5. Dyfuzja innowacji, Działanie 5.2. Wspieranie instytucji otoczenia biznesu świadczących usługi proinnowacyjne oraz ich sieci o znaczeniu ponadregionalnym).

Celem projektu jest dostarczenie specjalistycznej wiedzy, metodologii i praktycznych rozwiązań, dzięki którym przedsiębiorcy zyskują wiedzę jak tworzyć innowacyjne wzorniczo produkty i skutecznie wprowadzać je na rynek.

Uczestnictwo przedsiębiorców w projekcie pozwala między innymi na uzyskanie wiedzy na temat procesu rozwoju nowego produktu, nawiązanie współpracy z projektantami oraz z innymi przedsiębiorcami w kraju i za granicą, wzmocnienie pozycji konkurencyjnej firmy i budowę jej wizerunku jako firmy innowacyjnej. Korzyści dla przedsiębiorców z udziału w projekcie to zdobycie wiedzy z zakresu metodyki wdrażania nowych produktów, podniesienie kompetencji kadry w zakresie projektowania i wdrażania nowoczesnych i konkurencyjnych produktów i usług.

Umowy współpracy partnerskiej zawierane w ramach projektu ZSZ przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego mają na celu stworzenie warunków korzystnie wpływających na innowacje w przedsiębiorstwach poprzez wzornictwo. W sieci współpracy projektu ZSZ działa ponad 30 organizacji z terenu całego kraju, w tym agencje rozwoju regionalnego, wyższe uczelnie, parki technologiczne, związki pracodawców oraz inne instytucje otoczenia biznesu, realizujące zadania z obszaru wspierania przedsiębiorczości. Współpraca tych organizacji, nawiązana w ramach projektu, realizuje cel główny projektu, tj. stworzenie profesjonalnego otoczenia biznesowego, umożliwiającego przedsiębiorcom i projektantom współpracę w obszarze aplikacji wzornictwa przemysłowego.

Faza czynna projektu ZSZ realizowana była w latach 2009-2011, natomiast lata 2012-2016 to okres utrzymania trwałości efektów projektu.

W fazie czynnej realizacji projektu, tj. w latach 2009-2011, ponad 1500 przedsiębiorców oraz 100 projektantów wzięło udział w ponad 60 bezpłatnych warsztatach, organizowanych w kilkunastu miastach na terenie całego kraju. Wszyscy uczestnicy warsztatów otrzymali jako materiał szkoleniowy unikalny podręcznik „Design Management. Zarządzanie wzornictwem”, napisany i wydany w ramach realizacji projektu ZSZ. Przy okazji organizowania warsztatów odbyło się także kilka sesji networkingowych dla przedsiębiorców i projektantów, które umożliwiały wzajemne poznanie się, wymianę wiedzy i nawiązanie kontaktów biznesowych. Uczestnicy projektu mieli ponadto możliwość wzięcia udziału w ponad 20 wystawach prezentujących procesy i modele biznesowe związane z wdrażaniem nowych produktów oraz zaprojektowane produkty, jako wzorce do naśladowania.

W latach 2012-2016, czyli w fazie utrzymania trwałości projektu, do dyspozycji osób i firm zainteresowanych podnoszeniem kompetencji w zakresie efektywnej realizacji procesu rozwoju nowego produktu oraz zwiększania konkurencyjności produktów poprzez wzornictwo pozostają następujące produkty projektu, dostępne bezpłatnie za pośrednictwem portalu www.zsz.com.pl:

20 warsztatów e-learningowych, adresowanych do przedsiębiorców i projektantów, z zakresu wszystkich etapów procesu wdrażania nowych produktów wzorniczych, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji niezbędnych menedżerom, a także specjalistom odpowiedzialnym za różne zadania związane z rozwojem nowych produktów w firmie,

  • Słownik Projektantów Polskich on-line – pierwsza w Polsce baza polskich projektantów działających od początku XX w. do dziś oraz największa baza zdjęć produktów. Najważniejszymi zadaniami Słownika są: po pierwsze – upowszechnianie wiedzy na temat polskiego designu, której brak od lat uniemożliwiał prace badawcze, a po drugie – wspieranie współpracy projektantów z producentami i innymi profesjonalistami związanymi z wzornictwem. Słownik zawiera obecnie 550 biogramów i ponad 4 000 zdjęć.
  • internetowa Biblioteka Wzornictwa – zbiór obejmujący 2 600 publikacji, zdjęć, artykułów, prezentacji multimedialnych dotyczących designu. Zgromadzone zasoby mają na celu upowszechnianie wzornictwa w środowiskach: projektantów, przedsiębiorców i zarządzających firmami, menedżerów produktów, ekspertów oraz wszystkich miłośników Wzornictwa,
  • baza case studies, czyli studia przypadków, które mają za zadanie pokazanie, w jaki sposób zastosowanie wzornictwa wpłynęło na osiągnięcie pożądanego rezultatu – uzyskania określonych udziałów w rynku, zmiany wizerunku produktu lub marki, otwarcia nowych możliwości rozwoju dla firmy,
  • wywiady z projektantami i przedsiębiorcami inwestującymi we współpracę z projektantami i docenianymi przez rynek za stosowanie innowacyjnego designu.
  • historia polskiego wzornictwa – cykl artykułów prezentujących historię polskiego wzornictwa od końca XIX w. do czasów współczesnych. Autorką bogato ilustrowanego opracowania jest dr Krystyna Łuczak-Surówka, wykładowczyni na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
  • dział analiz i wywiadów z ekspertami – wywiady z polskimi i zagranicznymi ekspertami w dziedzinie zarządzania wzornictwem, projektowania produktów i usług oraz zbiór raportów dostępnych on-line powstałych na potrzeby projektu Zaprojektuj Swój Zysk
  • wirtualne wystawy – 10 wirtualnych wystaw promujących dobre praktyki wzornicze, zrealizowanych w ramach programu ZSZ. Wystawy w formie on-line umożliwiają odbycie wirtualnych, panoramicznych spacerów po salach wystawowych, oglądanie eksponatów w perspektywie 360 stopni, zapoznanie się z opisami obiektów, a także wysłuchanie informacji o nich w formie audio. Prezentacji obiektów towarzyszą materiały multimedialne (filmy video, kolekcje zdjęć, katalogi on-line). Wystawy przygotowane zostały także w wersji anglojęzycznej,
  • aktualności z rynku – stale aktualizowane źródło informacji o ważnych wydarzeniach w branży wzorniczej, takich jak targi, konkursy, wystawy, osiągnięcia i sukcesy polskich firm i projektantów.
  • podręcznik „Design Management. Zarządzanie wzornictwem” dostępny w przeglądarce on-line,
  • ankieta samooceny przedsiębiorstwa pod względem gotowości do aplikacji wzornictwa. Ankieta zawiera pytania dotyczące kluczowych działań firmy związanych z procesem rozwoju nowego produktu wzorniczego,
  • film edukacyjny „Wielka Gra” – 10-cio odcinkowy fabularny serial edukacyjny, adresowany do przedstawicieli firm i projektantów, który w interesujący sposób pokazuje proces zarządzania wzornictwem.
  • film „Wartość dodana. Światowe wzornictwo z Polski”” – pierwszy w Polsce dokument nt. nowoczesnego projektowania i wszystkich etapów powstawania nowego produktu. Film prezentuje proces powstawania nowego produktu oraz korzyści, jakie daje przedsiębiorstwu współpraca z projektantami i stosowanie wzornictwa.
WordPress › Błąd