Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
09 / 01 / 2014

Kampania informacyjna na temat opóźnień w płatnościach

Kampania informacyjna na temat opóźnień w płatnościach jest ogólnoeuropejską kampanią informacyjną finansowaną przez Dyrekcję Generalną Komisji Europejskiej ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu. Obejmuje ona serię krajowych seminariów w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Ich celem jest przedstawienie szkodliwych skutków, jakie dla przedsiębiorstw mają opóźnienia w płatnościach, oraz zaprezentowanie nowych środków wprowadzanych w celu zwalczania tego problemu. Co roku w całej Europie tysiące małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) bankrutuje, nie mogąc doczekać się zapłaty za swoje faktury. Mimo to nieterminowe regulowanie należności często postrzega się jako całkowicie dopuszczalną praktykę. Czas położyć kres tej szkodliwej praktyce opóźnień w płatnościach w Europie.

Celem kampanii informacyjnej na temat opóźnień w płatnościach jest zwrócenie uwagi organów publicznych, przedsiębiorców, przedstawicieli sądownictwa oraz innych zainteresowanych na problem nieterminowego regulowania należności. Kampania ta ma służyć zmianie postawy organów publicznych i przedsiębiorców i nakłonieniu ich do terminowego regulowania należności, a także rozpowszechnieniu wśród przedsiębiorców informacji o nowych środkach wprowadzanych w celu wspierania szybkich płatności.

Według najnowszych szacunków, które zawarto w publikacji Europejski Indeks Płatności 2013, w 2013 r. w Polsce opóźnienia w płatnościach będą przyczyną straty 4,0% łącznych obrotów. Średni okres płatności w 2013 r. wynosi 40 dni w przypadku transakcji między przedsiębiorstwami oraz 38 dni w przypadku transakcji między organami publicznymi a przedsiębiorstwami.

W celu ochrony europejskich przedsiębiorstw, w szczególności z sektora MŚP, przed nieterminowym regulowaniem należności, 16 lutego 2011 r. Unia Europejska przyjęła nową dyrektywę (polecenie uchwalenia krajowych przepisów przez państwa członkowskie) — dyrektywę w sprawie opóźnień w płatnościach.

Dyrektywa ta stanowi część unijnego programu „Small Business Act” (SBA) — zbioru różnego rodzaju środków mających usprawnić prowadzenie działalności gospodarczej w Europie. Państwa członkowskie miały transponować ją do prawa krajowego do 16 marca 2013 r. Celem dyrektywy jest poprawa praktyk płatniczych w transakcjach handlowych między przedsiębiorstwami oraz między przedsiębiorstwami a organami publicznymi. Do jej najważniejszych postanowień zalicza się wskazanie maksymalnego terminu płatności za towary i usługi, uproszczenie procedur egzekwowania przeterminowanych należności oraz określenie kar za zwłokę. Przewiduje ona, że jeśli dłużnik nie zapłaci za towary i usługi w terminie (30 dni w przypadku organów publicznych oraz 60 dni w przypadku przedsiębiorstw), będzie musiał zapłacić odsetki oraz zwrócić wszystkie dodatkowe koszty odzyskiwania należności, jakie poniósł jego wierzyciel. W ramach kampanii informacyjnej na temat opóźnień w płatnościach 28 marca 2014 r. (piątek) w Warszawie w Hotel Bristol o godzinie 09:00 – 13:30 odbędzie się seminarium informacyjne.

Aby wziąć udział w tym wydarzeniu, należy zarejestrować się przy użyciu naszego narzędzia do rejestracji online, dostępnego na stronie http://bit.ly/late-payment-poland

Więcej informacji udziela Caitriona Crowe pod adresem late-payment-poland@ascent-communications.eu.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

Więcej informacji można również uzyskać na stronie ec.europa.eu/enterprise/late-payment-campaign

  • 16 / 01 / 2018 Konsultacje społeczne dotyczące definicji MŚP
    16 / 01 / 2018 Konsultacje społeczne dotyczące definicji MŚP

    Gorąco zachęcamy do wypełnienia dołączonej ankiety, która jest częścią konsultacji społecznych Komisji Europejskiej. Komisja Europejska dokonuje przeglądu sposobu definiowania mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) (zgodnie z zaleceniem 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r.). Celem przeglądu jest dopilnowanie, aby definicja MŚP pozostawała adekwatna do celów oraz aby spełniała swoje zadania w obecnych warunkach gospodarczych. Niniejszy kwestionariusz pomoże ocenić, w jakim stopniu obecna definicja MŚP jest odpowiednia, a także zbadać możliwości wprowadzenia ewentualnych zmian do zalecenia, tak aby europejskie małe […]

    czytaj więcej
  • 03 / 01 / 2018 Konsultacje społeczne dotyczące elektronicznych dokumentów przewozowych
    03 / 01 / 2018 Konsultacje społeczne dotyczące elektronicznych dokumentów przewozowych

    Gorąco zachęcamy do wypełnienia dołączonej ankiety, która jest częścią konsultacji społecznych Komisji Europejskiej. Ankieta skierowana jest do firm (MŚP) korzystających lub planujących korzystać z elektronicznych dokumentów przewozowych, które, w odniesieniu do operacji transportowych, pełnią rolę np.: Wysyłającego (każda firma korzystająca z usług transportowych) Spedytora / Dostawcy usług logistycznych Przewoźnika Końcowego odbiorcy przesyłek Dostawcy rozwiązań informatycznych Digitalizacja umożliwia zwiększenie wydajności, wiarygodności i opłacalności w obszarze transportu i logistyki. Stosowanie dokumentów elektronicznych zamiast papierowych powinno przynieść istotne korzyści w postaci uproszczenia administracji […]

    czytaj więcej
  • 21 / 12 / 2017 Wizyta studyjna w Ptuj, Słowenia
    21 / 12 / 2017 Wizyta studyjna w Ptuj, Słowenia

    Nadejście zimy sprowokowało nas do przypomnienia sobie wizyty studyjnej ze słonecznej Słowenii. W środku października nasz zespół miał okazję odwiedzić Ptuj, zaledwie siedemnastotysięczne miasto w północnej części Słowenii. Zabytkowy zamek górujący nad okolicą, winorośle uprawiane na zboczach wzgórz i przyjazna infrastruktura starówki sprawia, że w dużej mierze jest to miasto turystyczne. Potwierdzają to również główne specjalizacje lokalnych przedsiębiorców. Dominującym zajęciem jest produkcja win. Ptuj jest najstarszym ośrodkiem w Słowenii produkującym wina. Posiada sieć kilkunastu kilometrów korytarzy pod miastem, które wykorzystywane […]

    czytaj więcej
  • 13 / 12 / 2017 Drugie spotkanie regionalnych partnerów projektu Innova Foster
    13 / 12 / 2017 Drugie spotkanie regionalnych partnerów projektu Innova Foster

    W dniu 11 grudnia br. odbyło się drugie spotkanie Interesariuszy projektu Fostering startup & innovation ecosystems in Europe (Innova Foster), którego głównym celem jest ocena skuteczności i udoskonalenie wsparcia  dla startupów w województwie kujawsko-pomorskim. Udział w wydarzeniu wzięli przedstawiciele Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A., Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii oraz Centrum Transferu Technologii (UMK). Na spotkaniu zaprezentowano relacje z wizyt studyjnych i omówiony formy wspierania  ekosystemu startupów wraz z przykładami najlepszych praktyk w regionach partnerskich z Malty, Słowenii […]

    czytaj więcej
  • 12 / 12 / 2017 Szlachetna Paczka 2017 w TARR
    12 / 12 / 2017 Szlachetna Paczka 2017 w TARR

    Już po raz siódmy w Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego udało się skoordynować wsparcie dla potrzebujących w ramach ogólnopolskiej akcji Szlachetna Paczka. Tym razem pomoc trafiła do rodziny Pani Katarzyny i Pana Leszka z Torunia, którzy wychowują dwójkę dzieci. Trudna sytuacja materialna rodziny wynika z niepełnosprawności Pani Katarzyny, u której w wyniku wypadku samochodowego zdiagnozowano uraz mózgu oraz niedowład prawostronny. Ogromne zaangażowanie wielu osób pozwoliło zabezpieczyć wszystkie potrzeby rodziny, w tym te najważniejsze: produkty żywnościowe, środki czystości oraz rower rehabilitacyjny. Sukces […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI