Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
09 / 01 / 2014

Kampania informacyjna na temat opóźnień w płatnościach

Kampania informacyjna na temat opóźnień w płatnościach jest ogólnoeuropejską kampanią informacyjną finansowaną przez Dyrekcję Generalną Komisji Europejskiej ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu. Obejmuje ona serię krajowych seminariów w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Ich celem jest przedstawienie szkodliwych skutków, jakie dla przedsiębiorstw mają opóźnienia w płatnościach, oraz zaprezentowanie nowych środków wprowadzanych w celu zwalczania tego problemu. Co roku w całej Europie tysiące małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) bankrutuje, nie mogąc doczekać się zapłaty za swoje faktury. Mimo to nieterminowe regulowanie należności często postrzega się jako całkowicie dopuszczalną praktykę. Czas położyć kres tej szkodliwej praktyce opóźnień w płatnościach w Europie.

Celem kampanii informacyjnej na temat opóźnień w płatnościach jest zwrócenie uwagi organów publicznych, przedsiębiorców, przedstawicieli sądownictwa oraz innych zainteresowanych na problem nieterminowego regulowania należności. Kampania ta ma służyć zmianie postawy organów publicznych i przedsiębiorców i nakłonieniu ich do terminowego regulowania należności, a także rozpowszechnieniu wśród przedsiębiorców informacji o nowych środkach wprowadzanych w celu wspierania szybkich płatności.

Według najnowszych szacunków, które zawarto w publikacji Europejski Indeks Płatności 2013, w 2013 r. w Polsce opóźnienia w płatnościach będą przyczyną straty 4,0% łącznych obrotów. Średni okres płatności w 2013 r. wynosi 40 dni w przypadku transakcji między przedsiębiorstwami oraz 38 dni w przypadku transakcji między organami publicznymi a przedsiębiorstwami.

W celu ochrony europejskich przedsiębiorstw, w szczególności z sektora MŚP, przed nieterminowym regulowaniem należności, 16 lutego 2011 r. Unia Europejska przyjęła nową dyrektywę (polecenie uchwalenia krajowych przepisów przez państwa członkowskie) — dyrektywę w sprawie opóźnień w płatnościach.

Dyrektywa ta stanowi część unijnego programu „Small Business Act” (SBA) — zbioru różnego rodzaju środków mających usprawnić prowadzenie działalności gospodarczej w Europie. Państwa członkowskie miały transponować ją do prawa krajowego do 16 marca 2013 r. Celem dyrektywy jest poprawa praktyk płatniczych w transakcjach handlowych między przedsiębiorstwami oraz między przedsiębiorstwami a organami publicznymi. Do jej najważniejszych postanowień zalicza się wskazanie maksymalnego terminu płatności za towary i usługi, uproszczenie procedur egzekwowania przeterminowanych należności oraz określenie kar za zwłokę. Przewiduje ona, że jeśli dłużnik nie zapłaci za towary i usługi w terminie (30 dni w przypadku organów publicznych oraz 60 dni w przypadku przedsiębiorstw), będzie musiał zapłacić odsetki oraz zwrócić wszystkie dodatkowe koszty odzyskiwania należności, jakie poniósł jego wierzyciel. W ramach kampanii informacyjnej na temat opóźnień w płatnościach 28 marca 2014 r. (piątek) w Warszawie w Hotel Bristol o godzinie 09:00 – 13:30 odbędzie się seminarium informacyjne.

Aby wziąć udział w tym wydarzeniu, należy zarejestrować się przy użyciu naszego narzędzia do rejestracji online, dostępnego na stronie http://bit.ly/late-payment-poland

Więcej informacji udziela Caitriona Crowe pod adresem late-payment-poland@ascent-communications.eu.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

Więcej informacji można również uzyskać na stronie ec.europa.eu/enterprise/late-payment-campaign

WordPress › Błąd