Toruński Park Technologiczny Miejsce inspirowania innowacjiPL / EN

Aktualności

najnowsze archiwum
26 / 02 / 2016

Eksport do Włoch? To się opłaca!

Wartość polskiego eksportu wciąż rośnie i w 2015 roku osiągnęła niespełna 180 mld €. Co więcej, dynamika wchodzenia rodzimych firm na rynki zagraniczne jest na tyle duża, że po raz pierwszy od wielu lat zanotowano nadwyżkę eksportu nad importem. Potencjał do wzrostu jest wciąż znaczny, stąd ośrodek Enterprise Europe Network przy Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. po raz kolejny zainicjował serię spotkań pt.: Wtorki z eksportem w Toruńskim Parku Technologicznym, celem przybliżania informacji na temat światowych rynków.

Podczas pierwszego spotkania w tym roku, które odbyło się 23 lutego przedsiębiorcy z Kujaw i Pomorza mieli okazję wysłuchać wystąpień członków Włosko-Polskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce: Marka Soszyńskiego z firmy Core sp. z o.o. oraz Silvio Di Dea z kancelarii DMP Derra, Meyer, R. Lewandowski sp. k., poświęconych nawiązywaniu stosunków handlowych na rynku włoskim. Poniżej znajduje się relacja, zawierająca garść praktycznych informacji, które zostały przekazane przedsiębiorcom podczas spotkania.

Dlaczego Włochy?

Włochy są do jedną z potęg gospodarczych świata i jednym z największych rynków Unii Europejskiej. Zamieszkuje je ponad 60 milionów mieszkańców. Co więcej, na obszarze Włoch znajdują się najbogatsze regiony Unii: Lombardia i Piemont, które charakteryzują się wysoko rozwiniętym i technologicznie zaawansowanym przemysłem i wydajnym rolnictwem. Polscy eksporterzy coraz chętniej eksportują swoje produkty na ten rynek (Włochy to 5. pod względem wielkości rynek zbytu dla polskich eksporterów), głównie ze względu na relatywnie niskie koszty transportu i możliwość szybkich dostaw oraz bogate społeczeństwo. Wśród najchętniej eksportowanych produktów są artykuły rolno-spożywcze, narzędzia mechaniczne, aparatura elektrotechniczna, wyroby metalowe i z tworzyw sztucznych.

Pierwsze kroki na rynku włoskim

Przedsiębiorca rozważający nawiązanie stosunków handlowych z zagranicznymi firmami w pierwszej kolejności powinien zapoznać się z informacjami o danym rynku: doskonałym źródłem w tym przypadku są izby handlowe. Stanowią one istotny punkt informacyjny, współpracują z instytucjami, przedsiębiorstwami i stowarzyszeniami oraz gromadzą informacje o rynku i firmach. W Polsce za współpracę polsko-włoską odpowiada Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce (www.cciip.pl). Innym źródłem jest Ambasada RP we Włoszech czy Włoski Instytut Handlu Zagranicznego (ICE). W samych Włoszech warto zasięgnąć informacji w: Confindustria (www.confindustria.it) – jest to główna organizacja reprezentująca produkcję i usługi we Włoszech. Cennym źródłem informacji są również włoskie strony rządowe i ministerialne oraz takie instytucje jak np.: ISTAT – Urząd Statystyczny we Włoszech (www.istat.it) – włoski główny urząd statystyczny (odpowiednik polskiego GUS-u) czy CNEL – Krajowa Rada Gospodarki i Pracy (www.cnel.it). Rada prowadzi działalność doradczą oraz publikuje teksty na temat głównych zagadnień politycznych i gospodarczych.

Kolejnym krokiem jest wyszukanie potencjalnych partnerów i sprawdzenie ich wiarygodności. W tym celu można skorzystać np. z bazy ofert gospodarczych i technologicznych: Partnership Opportunities Database – POD (www.een.ec.europa.eu), która jest jednym z narzędzi oferowanych przedsiębiorcom przez ośrodek sieci EEN. Jednym z efektywniejszych sposobów poszukiwania partnerów jest udział w targach wystawienniczych oraz giełdach kooperacyjnych organizowanych podczas targów. Szczegółowe informacje o wszystkich imprezach targowych odbywających się we Włoszech można znaleźć na stronie: www.calendariofiereinternazionali.it. Innym sposobem wejścia na rynek włoski jest skorzystanie z usług agentów i przedstawicieli handlowych (są to podmioty niepodległe, który na podstawie umowy agencyjnej zobowiązują się do promowania umów handlowych między spółką zagraniczną a klientami), a także współpraca z pośrednikami handlowymi (promotorami biznesu), którzy zajmują się wyszukiwaniem klientów dla jednej lub kilku firm i doprowadzają do zawarcia umów na ich rzecz w sposób okazjonalny, nie ciągły. Przykładowe organizacje zrzeszające agentów handlowych i pośredników handlowych to: FIARC (www.fiarcweb.it) i USARCI (www.usarci.it).

Wtorki z eksportem w 2016 roku

Wtorki z eksportem w Toruńskim Parku Technologicznym to cykl spotkań dla przedsiębiorców z województwa kujawsko-pomorskiego organizowany przez ośrodek sieci EEN. Spotkania zapoczątkowane zostały w ubiegłym roku: odbyło się wówczas 10 spotkań poświęconych różnym rynkom zagranicznym, w których udział wzięło 242 uczestników. Każde ze spotkań to niepowtarzalna okazja do zapoznania się z możliwościami wkraczania na międzynarodowe rynki, jak również z inicjatywami gospodarczymi placówek wspierających przedsiębiorców w internacjonalizacji. W ramach serii wydarzeń przybliżamy możliwości eksportowe i inwestycyjne za granicą. Ponadto, podczas spotkań istnieje również okazja do zapoznania się z ofertami biznesowo-inwestycyjnymi firm z danego kraju.

W tym roku ośrodek EEN zamierza zorganizować jeszcze spotkania poświęcone takim krajom jak: Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania, Rosja, Litwa, Łotwa i Estonia oraz Holandia. Wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców zachęcamy do śledzenia informacji o nadchodzących Wtorkach z eksportem w Toruńskim Parku Technologicznym na naszych stronach internetowych: www.een.tarr.org.pl oraz www.technopark.org.pl.

Szczegółowych informacji udziela:

Ośrodek sieci Enterprise Europe Network

tel.: 56 699 54 82

een@tarr.org.pl

  • 16 / 01 / 2018 Konsultacje społeczne dotyczące definicji MŚP
    16 / 01 / 2018 Konsultacje społeczne dotyczące definicji MŚP

    Gorąco zachęcamy do wypełnienia dołączonej ankiety, która jest częścią konsultacji społecznych Komisji Europejskiej. Komisja Europejska dokonuje przeglądu sposobu definiowania mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) (zgodnie z zaleceniem 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r.). Celem przeglądu jest dopilnowanie, aby definicja MŚP pozostawała adekwatna do celów oraz aby spełniała swoje zadania w obecnych warunkach gospodarczych. Niniejszy kwestionariusz pomoże ocenić, w jakim stopniu obecna definicja MŚP jest odpowiednia, a także zbadać możliwości wprowadzenia ewentualnych zmian do zalecenia, tak aby europejskie małe […]

    czytaj więcej
  • 03 / 01 / 2018 Konsultacje społeczne dotyczące elektronicznych dokumentów przewozowych
    03 / 01 / 2018 Konsultacje społeczne dotyczące elektronicznych dokumentów przewozowych

    Gorąco zachęcamy do wypełnienia dołączonej ankiety, która jest częścią konsultacji społecznych Komisji Europejskiej. Ankieta skierowana jest do firm (MŚP) korzystających lub planujących korzystać z elektronicznych dokumentów przewozowych, które, w odniesieniu do operacji transportowych, pełnią rolę np.: Wysyłającego (każda firma korzystająca z usług transportowych) Spedytora / Dostawcy usług logistycznych Przewoźnika Końcowego odbiorcy przesyłek Dostawcy rozwiązań informatycznych Digitalizacja umożliwia zwiększenie wydajności, wiarygodności i opłacalności w obszarze transportu i logistyki. Stosowanie dokumentów elektronicznych zamiast papierowych powinno przynieść istotne korzyści w postaci uproszczenia administracji […]

    czytaj więcej
  • 21 / 12 / 2017 Wizyta studyjna w Ptuj, Słowenia
    21 / 12 / 2017 Wizyta studyjna w Ptuj, Słowenia

    Nadejście zimy sprowokowało nas do przypomnienia sobie wizyty studyjnej ze słonecznej Słowenii. W środku października nasz zespół miał okazję odwiedzić Ptuj, zaledwie siedemnastotysięczne miasto w północnej części Słowenii. Zabytkowy zamek górujący nad okolicą, winorośle uprawiane na zboczach wzgórz i przyjazna infrastruktura starówki sprawia, że w dużej mierze jest to miasto turystyczne. Potwierdzają to również główne specjalizacje lokalnych przedsiębiorców. Dominującym zajęciem jest produkcja win. Ptuj jest najstarszym ośrodkiem w Słowenii produkującym wina. Posiada sieć kilkunastu kilometrów korytarzy pod miastem, które wykorzystywane […]

    czytaj więcej
  • 13 / 12 / 2017 Drugie spotkanie regionalnych partnerów projektu Innova Foster
    13 / 12 / 2017 Drugie spotkanie regionalnych partnerów projektu Innova Foster

    W dniu 11 grudnia br. odbyło się drugie spotkanie Interesariuszy projektu Fostering startup & innovation ecosystems in Europe (Innova Foster), którego głównym celem jest ocena skuteczności i udoskonalenie wsparcia  dla startupów w województwie kujawsko-pomorskim. Udział w wydarzeniu wzięli przedstawiciele Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A., Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii oraz Centrum Transferu Technologii (UMK). Na spotkaniu zaprezentowano relacje z wizyt studyjnych i omówiony formy wspierania  ekosystemu startupów wraz z przykładami najlepszych praktyk w regionach partnerskich z Malty, Słowenii […]

    czytaj więcej
  • 12 / 12 / 2017 Szlachetna Paczka 2017 w TARR
    12 / 12 / 2017 Szlachetna Paczka 2017 w TARR

    Już po raz siódmy w Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego udało się skoordynować wsparcie dla potrzebujących w ramach ogólnopolskiej akcji Szlachetna Paczka. Tym razem pomoc trafiła do rodziny Pani Katarzyny i Pana Leszka z Torunia, którzy wychowują dwójkę dzieci. Trudna sytuacja materialna rodziny wynika z niepełnosprawności Pani Katarzyny, u której w wyniku wypadku samochodowego zdiagnozowano uraz mózgu oraz niedowład prawostronny. Ogromne zaangażowanie wielu osób pozwoliło zabezpieczyć wszystkie potrzeby rodziny, w tym te najważniejsze: produkty żywnościowe, środki czystości oraz rower rehabilitacyjny. Sukces […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI